Is het gevaarlijk, als ik met de afstandsbediening de televisie uitdoe en uit laat, terwijl het rode lampje nog brandt?

Een vriend van mij zegt, dat de televisie dan stuk kan gaan met eventuele brandgevolgen van dien. Anderen zeggen, dat het niet erg is, als ik dat doe.

12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans op brand is extreem klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel verstanig als je op vakantie gaat omdat je dan niet weet of het gaat bliksemen want als de bliksem in slaat heb je inderdaad wel kans op brand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was vooral vroeger zo met beeldbuistv's. Natuurlijk is het veiliger om hem uit te zetten als je hem langere tijd niet gebruikt, maar in principe kan het volgens mij niet veel kwaad tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe ik ook altijd,is niet gevaarlijk hoor!
Het schijnt dat dat vroeger zo was,met die ouwe tv's,dat is al lang niet meer zo.
SnakeEye
12 jaar geleden
Het is milieuvriendelijker, en je bespaart er ook nog op !
Pieter2011
12 jaar geleden
Deze vraag is al gesteld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/stand-by-led-tv-kwaad.101216
Feit is dat de brandweer afraadt om tv's stand-by te laten staan als je niet thuis bent.

Het beste antwoord

Het is een beetje de vraag wat voor televisie je hebt. Bij de oude televisies met beeldbuizen was de standby een niet zo veilige stand. De standby was bedoeld om de tv even in pauze te zetten en dus niet om hem daarin te laten staan, omdat de hoogspanning nog steeds opde beeldbuis bleef staan om hem sneller opfestart te krijgen wanneer je hem uit standby zou halen.
Tegenwoordig hebben we bijna allemaal een platte tv. Daar is de standby dus in principe een bijna echte uit-stand. De echte aan-uit knop zit vaak op een moeilijk bereikbare plaats.
Dus bij een oude tv met beeldbuis: Altijd kompleet uitzetten.
Moderne platte tv: Kan gewoon op standby blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima uitleg, mee eens. Als je kijkt naar Samsung LCD's: die kunnen alleen maar op stand-by; uitzetten doe je dan door de stekker eruit te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oude beeldbuis tv's in de stand-by stand werden ook totaal uitgeschakeld.
Het enige wat in werking bleef was een klein deel van de voeding.
De hoogspanning welke op de beeldbuis stond wanneer het toestel in gebruik was werd ook uitgeschakeld als de tv in de stand-by stand stond.
De beeldbuis stond dus niet meer onder hoogspanning.
Alleen het opstarten van de voeding ging iets sneller.

Andere antwoorden (7)

Als je dat doet blijft er stroom op de televisie staan, en de televisie zelf staat op de standby stand.
Het kan natuurlijk zo zijn dat bij kortsluiting brand kan voorkomen.
Maar de televisie zelf zal niet zo snel in brand vliegen omdat de televisie bijna tot geen acties verricht in de standby stand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het stand by laten staan van electrische apparatuur is 1 van de oorzaken van brand.
Doordat bepaalde onderdelen van het apparaat warm blijft. Vooral oudere apparatuur is er erg gevoelig voor.

Het advies is dan ook om electrische apparatuur altijd helemaal uit te zetten.

Zie bron
12 jaar geleden
Als de fabrikant een stand-by functie heeft ingebouwd zal dit waarschijnlijk ongevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voor enkele uren weg moet dan kun je beter de tv op standby zetten .
En het is ook beter voor de transformator van de tv als de tv op de standby staat .
Maar als jij gaat slapen of de tv een dag land niet gebruikt dan kun je hem beter helemaal uitzetten .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan absoluut geen kwaad en er is geen groter gevaar op kortsluiting etc.,etc.. dan wanneer je tv gewoon aanstaat.
Dus laat je niet bang maken door allerlei nonsensverhalen.
Ik zit in het vak dus weet waarover ik het heb.
Het enige nadeel van de stand by stand is dat het stroom kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aponi
12 jaar geleden
Ik had vroeger mijn tv ook altijd stand by. Tot ik een keer een vreselijke brandlucht rook en het de aan en uit schakelaar van mijn tv bleek te zijn. Ik was thuis dus kon snel de stekker eruit trekken, anders had ik zeker brand gehad.
Als je tv aan staat ben je thuis dus merk je sneller dat er wat mis is. Bij stand by gaan veel mensen gewoon weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is zo'n zeldzaamheid.
Natuurlijk als het mis gaat als je er niet bent kan het fout gaan maar bij de moderne apparaten vrijwel uitgesloten.
Ik mag ook aannemen dat het hier een ouderwetse beeldbuis tv met een mechanische schakelaar betrof?
Ja dat is heel erg gevaarlijk want doordat het lampje brand word het warm en kan er brand uitbreken.
Je moet daarom altijd oppassen als je het lampje laat branden.
Je weet nooit wat er gebeurt.
Het is iet zo dat als je het lampje 1 keer aan laat staan dat er dan gelijk brand komt maar je moet toch wel oppassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er vanaf voor hoe lang. Als je thuis bent, of een dag weg, is dat niet erg. Maar wij zetten de tv helemaal uit als we langer dan 24 uur het huis uit zijn.