Wat is de oorzaak van de melding 'scrambled or unable to decode' (of iets in die richting) op mijn tv?

Gebeurt alleen bij rtl 4 en 5. Het beeld blijft dan hangen. De ene keer een seconde en de andere keer een paar minuten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Deze melding kun je bij Digitenne krijgen als de ontvangst tijdelijk gestoord of te zwak is.

Omdat de kanalen in clusters van een stuk of 5 via één bepaalde zendmast en frequentie worden uitgezonden zullen in het algemeen alle kanalen van die cluster op dezelfde wijze zwakker of sterker ontvangen worden.

De remedie: je antenne op een gunstigere plaats zetten, liefst bij een raam, eventueel een buitenantenne plaatsen.

Er zijn buitenantennes verkrijgbaar met ingebouwde versterker die net als de kamerantennes via de antennedraad gevoed worden.

Ik herken het effect omdat ik het zelf ook wel tegenkom als ik mijn vrachtwagen op een voor ontvangst ongunstige plek geparkeerd heb.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op de afbeelding een voorbeeld van zo'n buitenantenne:
Funke DSC310/45T verkrijgbaar voor € 41,-.
Op onderstaande link staan er nog meer, ook goedkopere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Ik weet eigenlijk niet waar onze (woon in studentenhuis) antenne zit. Maar ik ga mn eens zoeken en verplaatsten. Kijken of dat werkt!

Andere antwoorden (1)

Je decoder kan het dan niet aan. Als het al een oude decoder is zal hij wel moeite hebben met bijvoorbeeld HD-tv. Als het inderdaad al een oud ding is kan je informeren bij je TV-leverancier (of hoe zo'n bedrijf ook heet) of je geen nieuwer model kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw verhaal klopt volgens mij niet, want dan zou het verschijnsel bij alle HD kanalen moeten voorkomen, zeker ook bij Ned 1, 2 & 3. Een decoder is óf wel in staat het signaal te decoderen, óf hij kan het signaal helemaal niet decoderen, af en toe geen decodering duidt alleen op een tijdelijke storing in het signaal. Uit eigen ervaring met een TV met CI module op Digitenne weet ik dat mijn antwoord hieronder een betere verklaring voor dit verschijnsel geeft.