Video op vinyl?

Zou je een videobestand op een vinylplaat kunnen zetten dat je die dan met een speciale pick up ook op een beeldscherm zou kunnen bekijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ha, die SAMM9;

Het principe van de vinylplaat is erop gericht dat de trillingen die de naald registreert versterkt worden weergegeven. Dat lukt wel met geluidssignalen, maar lichtbeelden kun je op die manier niet overbrengen. Gezien het feit dat er al diverse andere goede manieren zijn om beeld vast te leggen denk ik ook niet dat er techneuten zijn die zich hierover nog het hoofd gaan breken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vinyl Plaat bestaat uit hele kleine putjes, die geluid produceren met de pickup. Dat is een analoog systeem.

Videobeeld bevat zoveel meer "bandbreedte" dat een pickup daarvoor nooit genoeg ruimte heeft om beeld weer te geven, en daar ook niet geschikt voor is.

Wel zou je de pickup kunnen aanpassen om digitale informatie te kunnen lezen en de vinyl plaat digitale informatie op te slaan.

Een systeem die hierop leek, was de LaserDisk Die gigantisch grote Schijven gebruikte vergelijkbaar met de Vinyl LP (oftewel DVD/CD's) deze werd gelezen met een Laser.

Dus als je die digitale putjes op een Vinyl laat zetten, en de pickup die putjes dus digitaal zou lezen, dan kan je dus een systeem maken die beeld leest vanaf een Vinyl plaat.

Toegevoegd na 16 uur:
Zoals in de opmerkingen gemaakt, zou je signalen uit de groeven van een LP zo kunnen beschrijven dat de signalen digitaal worden ingelezen via een speciaal daarvoor gemaakte Pickup zodra je dat kan, kan je de LP dus gebruiken als datadrager en dus zo maken dat deze video kan tonen op een beeldscherm.

Maar nog makkelijker is als je de LP gewoon analoog beschrijft met data. De geluiden van een analoge modem (modulator/demodulator) die hoorde je wel eens als je ging inbellen, of bij een fax hoor je ook wel eens van die geluiden die analoge data via de telefoonlijn verzend.

Real Time een filmpje afspelen betwijfel ik, maar je zou een serie plaatjes / motion jpeg op zo'n LP kwijt kunnen, of een heel kort filmpje.

En praktijk case zou gewoon kunnen zijn dat je een heel kort filmpje via je modem verstuurd naar een andere pc. Dit neem je op via een microfoon en dat geluid schrijf je weg op een LP. Zodra je het geluid afspeelt, zou je met een microfoon dit geluid kunnen opvangen en via een programmaatje dit geluid weer omzetten in digitale informatie. Dit digitale bestandje zou moeten resulteren in het betreffende filmpje die je in het begin had verzonden.

Er kunnen best wat fouten insluipen, maar met allerlei check zou je dit kunne repareren en dus een videobestand overhouden die je kan afspelen.

Oftewel het MOET kunnen, maar of het praktisch is is weer een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin.
Vinyl plaat bestaat uit groeven niet putjes.
De laserdisk is gewoon een groot CD.
Cd en DVD hebben niets wat op vinylplaat lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit begrijp ik nu juist niet. Antwoordt geven terwijl je er "de balle" verstand van hebt.
Een vinyl plaat bestaat uit groeven, waarvan de wanden onder een hoek van 90gr zijn geneden. Via de Linker wandmodulatie wordt (bij een MD element) in een spoeltje een analoog inductiespenninkje opgewekt, een geeft via de versterker het rechter stereokanaal weer. Idem voor de Rechter wandmodulatie (alleen dan natuurlijk het linkerkanaal). Dit heeft (en kan) NIETS te maken met digitaal. "Dus als je die digitale putjes op een Vinyl laat zetten, en de pickup die putjes dus digitaal zou lezen, dan kan je dus een systeem maken die beeld leest vanaf een Vinyl plaat."
Allemachtig wat een onzin, of zou sinterklaas toch bestaan??
of hoe oud is de dochter van de kapitein??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs al bestaat het uit groeven, analoog signaal kan ook omgezet worden naar digitaal. De pickup kan ook omgebouwd worden om groeven als eentjes en nullen te lezen? En dus digitaal? Ik denk alleen me. Wat dacht je van een modem of een fax? Wat denk je dat daarmee gebeurd? Als je er wel verstand van hebt, mag je mij dat uitleggen, en hoeverre dat dan met een pichup zou kunnen gebeuren als je er een modulator aan hangt wat de pickup van de plaat leest.
Dit bestond in de jaren 20, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Phonovision ! Maar de kwaliteit is slecht, dus tegenwoordig zouden we zulke techniek niet meer willen. Zelfs al zou je er HD video op kunnen zetten, dan zouden krasjes, stofjes e.d. op de plaat de kwaliteit meteen verpesten.
gvrox
12 jaar geleden
Als je weet dat de maximale hoogte van de frequentie bij een vinyl plaat rond de 15 khz ligt , dan kun je je voorstellen dat als ik digitale informatie met deze maximale frequentie op wil slaan ik een snelheid krijg waar ik digitaal niets zinnigs mee kan. Nog niet eens al zou ik het opneemsysteem naald en element optimaal verbeteren. De massa van de naald zal altijd een traagheid blijven veroorzaken.
Bij de eerste (home)spelcomputer de Commodore kon je met een cassette bandje een heel simpel spelletje laden (ping pong)en dat duurde dan ook nog een kwartier of zo, ik kan me voorstellen dat zoiets nog wel mogelijk zou kunnen zijn met vinyl als men zou willen. videobeelden lijken me onmogelijk wellicht een foto in heel lage resolutie.