Is HD-satteliet nu echt zoveel beter dan HD-kabel?

In antwoorden op vragen over beeldkwaliteit wordt steevast gesteld dat HD-satelliet beter is dan de HD-kabel. Is er onderzoek dat dit bevestigt of zijn er cijfers bekend over hoe er precies met compressie omgegaan wordt? Links met lappen tekst en terminologie geen probleem. Zijn er misschien zelfs mensen die overgestapt zijn en een verschil hebben waargenomen. En dan bedoel ik niet van analoge kabel naar HD-satelliet

Ik heb hier zelf een link die het tegenovergestelde beweert maar dit is een onderzoek uit 2007 en gebaseerd op consumenten bevindingen.

http://www.plasma-discounter.nl/ma-1consumentenbond-digitale-tv-beste-met-kabel.htm

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heb jij een mooi poppetje:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha dus mijn superieure Paint™technieken zijn niet onopgemerkt gebleven!

Het beste antwoord

Er wordt altijd beweerd dat schotel nog altijd het mooiste beeld geeft,maar met de huidige HD decorders zie ik het verschil niet met kennissen die een schotel hebben.Sterker,ik vind de HD schotel beeld nog iets minder.
Er zijn geen onderzoeken hierna gedaan,dan zou je ook de zelfde soort tv's moeten hebben om te vergelijken.
Echter lees je ook al veel dat HD met kabel beter is dan HD schotel....alleen is het aanbond in HD zenders bij de schotel groter

Overigens lees ik bij antwoorden hier voor,dat het aanbod in hd zenders meer wordt...dat klopt idd,maar de meeste progamma's zijn nog niet in HD opgenomen en worden alleen gescealed naar HD kwaliteit.Uiteraard beter dan digitaal maar lang geen HD.
Als ik kijk wat erop mijn HD zenders nou daad werkelijk aan HD progamma's wordt uitgezonden ( dus niet gescealed)
is dat nog geen 10 procent van alle progamma's op een dag op 1 zender
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb in verleden wel gelezen dat getest sateliet beter is. Maar moet zeggen ben al tevreden met huidige digitale kabel, hd voegt niet veel toe op kabel. Sateliet ook gehad, meer gevoel van vrijheid en meer kanalen. Maar wat had je aan zoveel kanalen en dat ding is lelijk op de muur. Kabel is minder rompslomp en combineert mooi gewone analoog voor de kinderkamers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kabel heeft niet genoeg ruimte om HD te zenden dus is er glasvezel en als je geen glas vezel hebt kan je beter een schotel nemen ... Op gewone kabel is het op een paar zenders na onmogelijk om HD te krijgen .. Dit gaat nog 3 jaar duren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel ik snap wat je bedoelt heb ik nog niet het idee dat de kabel volledig vol zit, althans binnenkort gaat ziggo een pakket aanbieden met 24HD zenders (waaronder Ned123/RTL/SBS groep) en 120SD kanalen. Als dan ooit (en dat zal een keer gebeuren) het analoge pakket eruit gaat zal er nog meer ruimte bijkomen. Op dit moment worden er ook al rond de 15 HD-zenders uitgezonden over de kabel. Maar dat was mijn vraag ook eigenlijk niet, de vraag ging meer over wat op dit moment de beste kwaliteit geeft. Bijv. Nederland1HD op de kabel vs Nederland1HD op de satelliet. En wat gaat er over 3 jaar precies gebeuren?
HD tv is een verkoopargument!
Alleen in laboratoriumopstelling is er een verschil te ontdekken tussen de kwaliteit van normale digitale satellietbeelden en beelden in HD kwaliteit.
De consument wordt belazerd en helaas gelooft de consument tegenwoordig alles wat hem wordt voorgehouden zolang het verkooppraatje maar beloofd dat het nieuwe beter is!
Als je wordt verteld zonder dat je weet wat je eet,dat je een banaan voorgeschoteld hebt gekregen,proef je banaan ook al is het bijv bloemkool!
De elektrotechnische industrie verzint om de zoveel jaar iets nieuws om maar zo veel mogelijk producten aan de consument te slijten,want men weet dat de consument bereid is om goed werkende apparatuur welke een uitstekende kwaliteit leveren voortijdig te vervangen door het zgn. nieuwe "betere" product.
Je wordt belazerd waar je bij staat!!!
Zeg niet dat ik er geen verstand van heb,want ik zit in deze handel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat HDTV opgezet is om meer tv's te kunnen verkopen klopt. Maar ik zie wel degelijk verschil tussen een DVD en een Blu-ray, als ik download kies ik altijd zelfs nog liever voor een .x264.MKV dan voor een DVD. Ik raad ook altijd iedereen aan die een HDTV koopt (en je kan haast niet meer anders ) om er een HD-ontvanger bij aan te schaffen. Misschien zie jij het verschil niet maar ik zie het duidelijk ook bij de zenders die niet in HD uitzenden. Bij studio sport blijf ik altijd twee tellen langer hangen met zappen om me erover te verbazen hoe "crisp" alles eruit ziet(in de studio opnamen). Ik sta altijd meer versteld van de verkoopargumentatie en bedragen in de audiofielen wereld maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het verschil niet hoor. Bij TV heb ik echter het idee dat er de laatste jaren echt wel wat veranderd is. Kijk maar eens naar een willekeurige aflevering van enige amerikaanse sitcom 's middags en vergelijk dat met een aflevering van een in HD geschoten amerikaanse sitcom. Als je geen verschil ziet is dat prima en dan is HD ook zeker overbodig voor jou. Enige argument wat wel staat is dat voor een HD monitor/tv altijd een HD bron of hele sterke SD uitzending nodig is. Dus als je beweert dat we HD uitzendingen onzin zijn als we allemaal lekker bij CRT waren gebleven heb je helemaal gelijk. SACD is ook een verbetering maar is nooit door de consument opgepikt, naar mijn idee omdat het gros van de mensen het verschil niet meer kan horen en tevreden is met de kwaliteit die gewone CD's bieden. Naar mijn idee een mooi voorbeeld van hoe de consument aangeeft dat het voor hen genoeg is.
ronaldP
13 jaar geleden
Je moet kwaliteit en standaarden niet door elkaar halen. Dit verhaal gaat misschien op voor digitaal en analoog maar HD is een hogere resolutie, grotere kleurruimte en betere kleurdiepte.
Dit is geen aankoopargument. Natuurlijk komt vooruitgang de industrie altijd goed uit maar dat is niet alleen met TV's. Dat je een HD signaal stevig om zeep kan helpen door verkeerd transport, inferieure apparatuur en hoge compressie, okay. Hierdoor zou je een mooier beeld kunnen krijgen met SD dan op HD maar dat doet niets af aan het feit dat HD een hogere standaard is en niet enkel een verkoopargument.
Wanneer het niet belangrijk voor je is, dan kan dat natuurlijk.
Er zijn ook mensen geen hinder zien in verkeerd ingestelde beeldverhouding (aspect ratio), pallet-vorming, macroblocking, color shifting, audio sync problemen of Mpg artefacten. Voor die mensen is HD inderdaad geen toegevoegde waarde maar ga niet zeggen dat het een verkoopargument is. Ik kijk liever het nieuws via HD dan SD.. waarom? Omdat de verkoper dat zo wil? Nee, het is een afgewogen keuze gebaseerd op kwaliteit zoals IK die ervaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,niet omdat de verkoper het zo wil maar omdat de fabrikant dit graag ziet.
Hij heeft je een banaan voorgehouden en je bloemkool gegeven.
Het is psychologische oorlogsvoering en het werkt!!!
ronaldP
13 jaar geleden
Je onderschat jezelf en/of je medemens danig. Zie mijn laatste regel, staat nog steeds overeind. Of het nou de verkoper is of de fabrikant...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet maar al te goed hoe verkoopmethodes werken.