hoe zend een tv beelden uit

ik bedoel hiermee een plasma tv led tv enz.

hoe ze een beeld creëren dat wij kunnen zien net zoals een dia projector het in lijntjes doet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een Led-televisie is een televisie die gebruikt maakt van leds als licht-of weergavebron. Het zijn dus in feite allemaal kleine lampjes die een kleur uitzenden.

Bij een (dia)projector schijnt een sterke lamp door een dunne laag film, dat werkt heel erg anders.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er zijn drie methodes:

1. LCD techniek (backlight)
2. LED display
3. OLED / AMOLED

Door de verschillend gekleurde lampjes aan en uit te doen wordt het lciht uitgezonden.

De beeldbuis TV werkte heel anders. Hierbij zond een electronenkanon electronen uit die op een beeldbuis tegen een lichtpunt werden aangeschoten. Dat lichtpunt kleurde dan op. In het artikel televisietechniek wordt een aardig overzicht gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas bestaan er op dit moment geen echte LED televisies die dus beelden dmv geleurde LEDs creeren. men spreekt over een achtergrondverlichting dmv LED.
Het gaat echter nog steeds om LCD TV's. Door de LED technologie kan het scherm platter gemaakt worden.
Daarnaast kan, als er grote aantallen gebruikt worden, een hoge mate van dynamisch contrast worden toegepast; Donkere delen van het beeld wordt minder achtergrondverlichting toebedeeld, de heldere een fellere. Dit is meeteen ook de grote potentie van LED displays. Deze techniek wordt naar mij kennis nog weinig tot niet toegepast. De LED-schermen waar in de Link van 'SOM' sprake van is gaat over de welbekende reclameborden. Langs de A2 bij Beesd bijvoorbeeld staat er 1 bij Volvo. Erg goed beeld bij daglicht door een hoe lichtopbrengst.

Nadeel: de betrekkelijk lage resolutie. Ook zie je deze schermen als special effects bij televisieproducties, optredens (concerten) en langs voetbalvelden als reclameborden. Deze techniek is vooralsnog niet geschikt voor televisieschermen.
ronaldP