Waar koop ik een los ventilatorblad voor een staande/tafel ventilator?

Mijn staande ventilator is een tijdje geleden omgevallen en toen is het blad gebroken, ik dacht wel even ergens een los blad op de kop te tikken maar het enige wat ik kan vinden zijn metalen ventilatorbladen voor auto's enzovoorts.. De enige winkel waar ik het wel heb gevonden is aliexpress, maar zelfs daar kosten ze bijna net zoveel als de hele ventilator zelf me heeft gekost en dat duurt waarschijnlijk maanden voordat het er is. Ik dacht ook dat we recht op reparatie hadden of iets dergelijks, maar ik kan helemaal niks over de producent vinden om eventueel contact op te nemen en een los blad te kopen. Buiten het geld om vindt ik het ook gewoon een beetje onzinnig om een werkende ventilator compleet te vervangen terwijl alleen het plastic blad kapot is, dit zou toch niet zo moeilijk moeten zijn?

Antoni
een jaar geleden
@kaas1231241, hoe reageerde de winkel waar je deze tafelventilator hebt gekocht op je vraag?
kaas1231241
een jaar geleden
@Antoni, Ehm eigenlijk heb ik daar nooit contact mee opgenomen, het is 1-2 jaar geleden dat ik 'm gekocht heb via een externe verkoper op bol.com, ik had gewoon zitten zoeken op "los ventilatorblad" en "gurhan" (dat is het merk). Ik heb nu even ingelogd bij bol.com en als ik naar de verkoper ga dan staat er wel "Deze verkoper hanteert aanvullende voorwaarden voor garantie en reparatie.", daar kan ik dus nog wel even contact mee opnemen om te zien of er vanuit hun iets mogelijk is. Dankjewel voor de tip!

Antwoorden (2)

B.v. bij de onderdelenshop.nl
De grootte van de ventilatorbladen moet uiteraard gelijk zijn, anders krijg je onbalans en trillingen, dus een los _blad_ gaat nooit een afgebroken blad kunnen vervangen.

U bedoelt waarschijnlijk een compleet nieuwe draaiende rotor, het ding dat je in de beschermkooi ziet ronddraaien: dus in het midden een naaf om op de motoras te bevestigen en daar aan vast zittend drie gelijke ventilatorbladen.

Een compleet nieuwe rotor is waarschijnlijk groter dan de oude, of juist kleiner. In het ene geval gaat de motor langzamer draaien en wellicht oververhitten. In het tweede gaval gaat de motor met die kleinere rotor erop sneller draaien en in het uiterste geval in stukken uit elkaar vliegen.
De hoek waaronder de rotorbladen de luchtstroom aansnijden, zal wellicht ook anders zijn dan van de oorspronkelijke rotor.

Het moet dus een vrij goed bij de motor passende rotor zijn. Of een originele.

De fabrikant van uw ventilator verscheept echter alleen complete ventilatoren in grote aantallen, met voor iedereen dezelfde meertalige gebruiksaanwijzing erbij verpakt. Alleen op die manier kun je de containers vullen die in schepen uit het verre oosten naar o.a. het westen komen varen.
Met het verschepen van losse rotors (met de zichtbare ventilatorbladen) is voor de fabrikant geen droog brood te verdienen. Daar zou hij bij de toelevering van zijn plastic draaiende delen een aparte onderdelenlijn voor de losse onderdelen moeten opzetten, met extra distributiekosten, opslagkosten, en voorraadbewaking. De kosten per onderdeel zouden al snel hoger kunnen uitpakken dan de kosten van een in enorme aantallen geproduceerde volledig nieuwe ventilator.

En “het is 1-2 jaar geleden dat ik 'm gekocht heb” schrijft u. Goede kans dat er allang een ander model bedacht is en dat apart gedistribueerde losse onderdelen die nu bij een importeur liggen intussen al niet meer op de huidige ventilators passen.

U zou het eens bij een lokaal werkplaatsje met vrijwillige reparateurs van allerhande huishoudelijke artikelen kunnen proberen. Wacht, hoe heet dat ook al weer: een Repair Café. https://www.repaircafe.org/over/

In de wat minder grote steden zijn er niet veel, maar toch zijn er heel wat in Nederland en België: in Breda 3, in Rotterdam 10, en in Amsterdam 26.
een jaar geleden