Mijn vaatwasser loopt soms over, wat kan het zijn?

Mijn vaatwasser loopt soms over. Het lijkt geen verstopping, want als ik m daarna op afpompen zet, doet ie dat gewoon. Ook kan ik de vaatwasser daarna weer zonder problemen draaien. Het gebeurt altijd direct in t begin, als er voor het eerst water in dr vaatwasser komt. Het lijkt er bijna eerder op of de wateraanvoer niet stopt met aanvoeren. Kan dat? Of is er iets anders aan de hand?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan, wateraanvoer blijft gaan en pompen start niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is daar wat aan te doen?

Antwoorden (1)

Het zou kunnen dat de machine niet meer kan registreren dat het maximum van het waterniveau bereikt is. Dan is er ergens een onderdeel wat dit kan meten stuk. Het enige wat erop zit is een monteur erbij halen. Deze kan het onderdeel misschien nog repareren, maar vervangen hiervan is meestal goedkoper.
Het kan ook door een aanslag of vuil komen wat op dit onderdeel zit. Daardoor kan het gewoon niet goed zien of het waterniveau bereikt is. (Sommige machines wegen het gewicht van het water, maar dit zit meestal in wasmachines.) Maar om het goed te kunnen beoordelen moet je weten waar het precies zit. Dan zou je het kunnen schoonmaken en proberen of het daarna wel werkt.
Kijk hiervoor even in de gegevens die je bij de machine gekregen hebt.
Informeer van tevoren bij de monteur wat het je gaat kosten. Misschien is het onderdeel zo duur dat een nieuwe machine (de leeftijd ervan in overweging genomen) wellicht handiger kan zijn.
Succes!