Mijn wasmachine is stuk doordat mijn fiets er tegenaan is gevallen kan ik dit opgeven bij de verzekering?

Mijn fiets is tegen mijn wasmachine gevallen, nu is hij stuk (volgens de monteur de elektronica) op zich wat vreemd dat juist het elektronica stuk is gegaan, maar sinds de val van de fiets doet mijn wasmachine het niet meer dus zal daar toch wel door komen. Nu is mijn vraag of ik dit kan indienen bij mijn verzekering?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Geen verzekering zal dit euvel dekken, om de volgende redenen: 1. Zoals je bij de reacties aangeeft, is er geen duidelijk en aantoonbaar verband (oorzaak > gevolg) tussen het omvallen van je fiets en het defect aan de wasmachine. 2. Als wél vaststond dat de machine beschadigd is door het omvallen van de fiets, zal de verzekering ongetwijfeld stellen dat je niet goed hebt opgelet of het rijwiel stabiel was geparkeerd, waardoor sprake is van onzorgvuldig handelen. Bij het stallen van de fiets had je kunnen (lees: moeten) controleren of de standaard deugdelijk was uitgeklapt en/of de fiets stabiel op de vloer stond. Als je fiets wél stabiel was neergezet en een bezoeker zou tegen de fiets zijn gevallen waardoor de wasmachine beschadigd raakte, dan zou je een (zeer kleine) kans maken op een vergoeding van zijn/haar aansprakelijkheidsverzekering. Maar ook dan zou je moeten aantonen dat de fiets correct was neergezet én dat er een oorzakelijk verband is tussen het omvallen van de fiets en de schade aan de wasmachine.