Mijn wasmachine is stuk doordat mijn fiets er tegenaan is gevallen kan ik dit opgeven bij de verzekering?

Mijn fiets is tegen mijn wasmachine gevallen, nu is hij stuk (volgens de monteur de elektronica) op zich wat vreemd dat juist het elektronica stuk is gegaan, maar sinds de val van de fiets doet mijn wasmachine het niet meer dus zal daar toch wel door komen. Nu is mijn vraag of ik dit kan indienen bij mijn verzekering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een fiets valt tegen je wasmachine aan en hij is stuk? Als dit echt zo is dan ligt dit natuurlijk aan de fabrikant want er zijn dingen waar wasmachines tegen zouden moeten kunnen. Tenslotte staat er niet op de gebruiksaanwijzing: geen fiets tegenaan zetten! Dus dat heb je weer in je voordeel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik trek die conclusie dat het door de fiets komt, omdat hij het daarvoor nog wel deed en daarna niet meer. De monteur die ik erbij heb gehad kon geen andere defecten vinden. Hij kon echter ook niet zeggen dat het door de fiets gebeurt zou kunnen zijn hij kon ook niet zeggen dat het daardoor niet zo zou zijn. Dus daar kom ik ook niet verder mee. Mijn fiets stond echter niet tegen de wasmachine aan, maar ervoor, waarschijnlijk stond de standaard niet goed uit en is daardoor gevallen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou de fietsenfabrikant kunnen aanklagen voor het monteren van een slechte standaard, maar kom op, je snapt toch zelf ook wel dat je geen poot om op te staan hebt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij een kwestie van toeval
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij een kwestie van pech.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had idd niet verwacht dat het antwoord zou zijn dat ik uiteraard naar de verzekering kon gaan en mijn geld klakkeloos op de rekening zou staan. Maar aangezien ik op dit gebied een leek ben, dacht ik, ik waag er toch een vraag aan. Bedankt voor jullie reacties

Het beste antwoord

Geen verzekering zal dit euvel dekken, om de volgende redenen:

1. Zoals je bij de reacties aangeeft, is er geen duidelijk en aantoonbaar verband (oorzaak > gevolg) tussen het omvallen van je fiets en het defect aan de wasmachine.
2. Als wél vaststond dat de machine beschadigd is door het omvallen van de fiets, zal de verzekering ongetwijfeld stellen dat je niet goed hebt opgelet of het rijwiel stabiel was geparkeerd, waardoor sprake is van onzorgvuldig handelen. Bij het stallen van de fiets had je kunnen (lees: moeten) controleren of de standaard deugdelijk was uitgeklapt en/of de fiets stabiel op de vloer stond.

Als je fiets wél stabiel was neergezet en een bezoeker zou tegen de fiets zijn gevallen waardoor de wasmachine beschadigd raakte, dan zou je een (zeer kleine) kans maken op een vergoeding van zijn/haar aansprakelijkheidsverzekering. Maar ook dan zou je moeten aantonen dat de fiets correct was neergezet én dat er een oorzakelijk verband is tussen het omvallen van de fiets en de schade aan de wasmachine.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke en heldere uitleg