Waar dient het mica plaatje voor in mijn magnetron?

Het plaatje knettert wel eens, dus ik heb het verwijderd.
En kan het ook zonder, of moet ik op zoek nar een nieuw platje?

6.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Was al een keer eerder hier gesteld: https://www.startpagina.nl/v/elektronica/vraag/123064/plaatje-binnenkant-meeste-magnetrons-reserve/

Antwoorden (1)

Dat is de afdekking van de golfgeleider van de magnetron. Het zorgt ervoor dat de elektronische onderdelen van je magnetron beschermd blijven. Het plaatje is voorzien van een coating waardoor hij bestand is tegen hoge temperaturen. Een beschadiging of het verwijderen van het plaatje kan kortsluiting in je magnetron veroorzaken, omdat opspattend voedsel in de elektronische onderdelen terecht kan komen.

Je zult dus inderdaad een nieuwe moeten aanschaffen. Vanwege het brandgevaar is het nu niet veilig om je magnetron te gebruiken!

Je kunt het plaatje via de fabrikant van je magnetron of bij een plaatselijke onderdelenzaak bestellen. Zorg dat je het merk en het typenummer van je magnetron weet, zodat je het juiste afdekplaatje bestelt. Deze informatie kun je terugvinden op het typeplaatje van je magnetron. Die zit doorgaans aan de binnenzijde van de deur of aan de achterzijde van de magnetron.
Toegevoegd op 24 maart 2018 21:35: bron
Amadea
6 jaar geleden
teusvh
6 jaar geleden
Dank je.
Dat plaatje kost bij een nederlandse webshop, inclusief verzendkosten, haast een tientje.
Heb er nu een in China besteld. Inclusief luchtpost een paar kwartjes.