Kan het kwaad om een schemerlamp met dimmer op de laagste stand te zetten?

Kan het kwaad om een schemerlamp met dimmer op de laagste stand te zetten? Ik heb een schemerlamp met een dimmer en heb deze 's nachts wel eens aan op de laagste stand, maar hoor dan een gezoem/gebrom in tegenstelling tot wanneer je hem helemaal aan zet. Er zit een adapter/doosje bij met zo'n schuifje voor de intensiteit. Is een lage stand gevaarlijk?

1.4K

Het beste antwoord

Nee. Hetgeen wat een brommend/zoemend geluid maakt in een dimmer is de gloeidraad van een lamp. Doordat de dimmer de spanning onverwachts meerdere malen onderbreekt, treedt er een spanningsverandering op. Deze onverwachtse spanningsveranderingen staan in verband met stroomveranderingen en deze veroorzaken een wisselend magneetveld in de kleine spoel van de gloeidraad. Het spoeltje functioneert vervolgens als een magneet, waarbij het magneetveld heel snel van polariteit verandert. Hierdoor begint het spoeltje van de gloeidraad te vibreren, wat een zoemend/brommend geluid maakt.
Ik kan me voorstellen dat dit verschijnsel zich sneller voordoet bij de laagste stand.

Wanneer je verlichting dimt is het van belang dat zowel de dimmer als de lampen van goede kwaliteit zijn. Goede dimmers en lampen bezitten elektronica waarmee spanningsveranderingen worden verkleind zodat ook het bromzoemgeluid wordt verminderd.
SimonV