Is het mogelijk dat een vulkraan van een cv ketel verkeerd is geïnstalleerd?

Normaal gesproken behoort een vulkraan open te kunnen draaien om water naar binnen te laten stromen. Maar als er totaal geen beweging in is te krijgen en niet eerder is gebruikt en ongeveer 1,5 jaar oud is kan deze dan verkeerd geïnstalleerd zijn en hoe controleer je dat?

Picture for question
3.3K
SimonV
9 maanden geleden
Zit vulkraan niet gewoon vast?
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/vulkraan-zit-vast.31477/
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/vulkraan-cv-zit-vast-tips.108527/
erotisi
9 maanden geleden
In die sites wordt vermeld dat er geen hendel op zat. Dat is hier niet het geval. De vraag aag is alleen hoeveel kracht mag je op een nieuwe cv ketel vulkraan zetten
jc54
9 maanden geleden
Deze vulkraan moet ooit eerder gebruikt zijn. Bij montage van de kraan moet het water (deels) afgetapt worden en weer hervuld.......
TurfGraver
9 maanden geleden
Waarom denk je dat de kraan verkeerd is gemonteerd?
Dat hij vast zit heeft toch niets met montage te maken?
Inekez1
9 maanden geleden
Is het niet zo'n kraan die je eerst moet indrukken om te kunnen draaien? Verkeerd gemonteerd kan niet bij een kraan. De kraan is of open, of dicht. Ook als je voor je gevoel de hendel de andere kant op moet draaien dan je denkt, werkt de kraan gewoon in ofwel open, ofwel dicht. Wat is het voor kraantje? En bedoel je de kraan tussen waterleiding en slang, of tussen slang en cv-ketel? Misschien kun je een foto plaatsen van de betreffende kraan, dat helpt om een gericht advies te krijgen.
erotisi
9 maanden geleden
Het betreft dus de rode hendel op foto.
SimonV
9 maanden geleden
Als leek zou ik proberen met wat zachte tikjes op de kraan eventuele corrosie los te krijgen.
erotisi
9 maanden geleden
Corrosie zal denk ik bij nieuwe cv ketel niet zo snel spelen. Maar ic misschien toch te proberen met hamer
Vortexxx
9 maanden geleden
Het lijkt op de foto dat je de hendel rechtsom moet draaien om te openen, de meeste kranen gaan open door linksom te draaien, misschien dat je de andere kant eens moet proberen? Zet er anders een tang met een microvezeldoekje er tussen op om voorzichtig te forceren?

Antwoorden (1)

Om de kraan te openen moet het lange deel van de hendel naar rechts staan, richting slang.

Maar let op: voordat je dit doet moet de slang vol water staan, daar mag absoluut geen lucht in zitten.

- Stap 1: zet emmer en handdoeken klaar
- Stap 2: haal de slang van de kraan met de rode hendel
- 3: draai de kraan met de knop open zodat er water uit de slang komt. Vang dit op in de emmer
- 4: draai de kraan bijna dicht en sluit de slang weer aan bij de rode hendel, zorg dat er geen lucht in de slang komt terwijl je dit doet.
- 5: draai de kraan op de waterleiding open
- 6: zet nu pas de rode hendel om (tegen de klok in)
- 7: water vullen tot gewenste druk
- 8: vulkraan (rood) weer dicht
- 9: waterleidingkraan dicht

Slang kun je nadien laten zitten. Dan hoef je een volgende keer alleen stap 5 t/m 9 te doen.
Wil je toch afkoppelen, dan dien je een volgende keer opnieuw de hele slang te ontluchten voor het vullen. Als je de rode kraan eerst opent, moet je ook de slang opnieuw ontluchten omdat die dan via de ontluchter van de kraan lucht zal aanzuigen.
9 maanden geleden
ronron1212
9 maanden geleden
Zo te zien is het een vaste verbinding dus komt er geen lucht bij @Inekez1
erotisi
9 maanden geleden
Het is wel bekend hoe moet worden bijgevuld. De vraag is hoe krijg je die vulkraan horizontaal?
Inekez1
9 maanden geleden
@ronron, het is een verbinding die gewoon los kan. En als je de cv-kraan opent terwijl de andere kraan nog dicht is, zuigt de slang lucht via de beluchter op de wasmachinekraan. Aan de slang is duidelijk te zien dat die niet vol met water staat nu.
Inekez1
9 maanden geleden
@erotisi, die kraan moet je toch echt gewoon kunnen draaien. Tegen de klok in. Als het erg strak zit en je hebt weinig kracht in je handen, probeer dan met een hamertje en klosje hout zachtjes te tikken
erotisi
9 maanden geleden
Meestal voel je wel of iets gewoon heel vast zit of niet. Hier zit er een speling op van zeg 1/10 millimeter en dan voelt het in beide richtingen als geblokkeerd.
Inekez1
9 maanden geleden
Die speling zal zijn tussen de rode hendel en de rest van de kraan. Om ook het binnenwerk in beweging te krijgen zul je toch meer kracht (in de goede richting) moeten zetten.