Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er als je een nieuwe koelkast niet eerst 24 uur rechtop laat staan alvorens het in gebruik te nemen?

Ik heb een nieuwe koelkast gekocht en daar werd mij verteld dat ik het apparaat niet in gebruik mocht nemen voordat ik het 24u rechtop had staan op de plek waar die moest komen te staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Soms wordt geadviseerd om een nieuwe koelkast, na aflevering, pas na een paar uur aan te zetten. Als de koelkast liggend is vervoerd, kan het zijn dat de koelvloeistof niet gelijkmatig verdeeld is binnen het koelcircuit. Dan kan de motor vastlopen, wordt door sommige fabrikanten beweerd.

24 uur lijkt me trouwens nogal overdreven: meestal is het advies om de koelkast pas "na een paar uur" aan te zetten (zie bron Kieskeurig).

Andere fabrikanten beweren dat dit allemaal onzin is. Zo kun je op de website van Liebherr lezen:

"Een Liebherr apparaat kan direct na plaatsing worden aangezet. Het apparaat mag echter niet langdurig liggend zijn vervoerd. Door liggend vervoer kunnen oliedelen in het koelsysteem geraken, waardoor storingen kunnen ontstaan.
Wanneer het apparaat wel liggend is vervoerd, heeft het geen zin het apparaat langer stil te laten staan. Want indien er olie in het koelsysteem is gekomen zal deze hierdoor niet verdwijnen".

Siemens adviseert de koelkast na 30 minuten aan te zetten en AEG heeft het volgende advies:
"Laat het apparaat, als het rechtop vervoerd is, 30 minuten staan voor ingebruikname en 4 uur als het liggend is vervoerd".
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super bedankt voor de info! Tegen mij werd 24 uur gezegd, maar dat is het nu toch geweest en staat nu aan. Beter te lang dan te kort zullen we maar zeggen.

Andere antwoorden (2)

Dan gaat de koelkast eerder kapot dan normaal. Want als de koelkast beweegt moet de koelvloeistof plat gaan liggen want als je een koelkast eerder aanzet dan is de koelvloeistof niet optimaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je garantie vervalt. Dat de relais kan uitschakelen of een defecte compressor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding