Mijn gasstel lijkt plots minder druk te geven. Het begon met 1 pit maar nu zijn ze alle 4 zo. Hoog vuur is net zo laag als laag vuur...En nu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
26.7K

Antwoorden (5)

Het lijkt er op dat uw gasstel een schoonmaakbeurt nodig heeft. De pitten zijn waarschijnlijk vervuild geraakt in de loop der jaren, waardoor de gastoevoer verminderd is.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De plaatjes en de pitten zijn 2 maanden geleden tot blinken aan toe gepoetst...er is wel iets op het gas gevallen en daarna leek de druk te verminderen...kan de leiding stuk zijn>
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met: quote "er is wel iets op het gas gevallen en daarna leek de druk te verminderen" Hoe/wat is er op het gas gevallen...? Waar lopen die leidingen dan? In of onder het gasstel toch? Dan moet er iets zwaars op gevallen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben zo'n heel zwaar groot mes en dat is vorige week op het gas gevallen vanaf het plankje erboven(20cm hoger) ik neem aan onder het gasstel de aansluiting zit aan de achterzijde
Alles even nalopen. Pitten er af halen, kijken of er rommel onder zit of viezigheid in gevallen is. (Verstopping) Hoe lang zit de slang er al aan? Heb je deze al een keer vervangen? Ben je er recentelijk nog mee bezig geweest om het te verhelpen? (aan het proberen om het zelf op te lossen?) Gaskraan open en dicht draaien. Is het draai wieltje kapot, waardoor je hem niet geheel open hebt staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb de pitten er afgehad,de plaatjes ook. Dan is de druk nog niet terug...de slag zit er aan zolang als deze keuken er staat dus dat zal zo'n jaar of 8 zijn...ik ben een vrouw met weinig verstand van dit soort dingen, dus nee ik heb de slang niet aangeraakt, ook de gaskraan nog nooit in mn handen gehad.Is dit een doehetzelf ding of moet hier voor iemand komen en wie dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je in je familie/kennissen kring iemand die wat klusjes kan doen? Normaal moet je een slang om de paar jaar vervangen (zeggen ze). Slang zit onder het fornuis achterin/onderin het kastje. Je ruikt toch geen gas of hoort niks sissen hé? Dan moet je meteen iemand erbij halen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
timmermannen en electriciens hebben we op voorraad...nee, we horen geen gas, ruiken ook niks...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zit er geen knik in de slang aan de achterkant? Je moet de slang sowieso na 10 jaar vervangen. Het is echt niet moeilijk, een beetje powermama die geen twee linkerhanden heeft, doet het gewoon zelf.
Dat kan een aantal oorzaken hebben.

Het kan zijn dat de druk in het plaatselijke gasleidingnet flink minder is geworden. Dit kan optreden als er tijdelijk veel gas wordt afgenomen op de zelfde tijd.
Denk maar dat iedereen tussen 17.00 en 18.00 uur in de keuken bezig is en met andere zaken zoals verwarmen en douchen.

Het kan ook zijn dat de drukregelaar op je meter defect is.
Deze drukregelaar zorgt ervoor dat de druk van het binnenkomende gas wordt gereduceerd tot een maximale druk van ca. 25 - 30 Millibar en deze constant houdt.

Je kan de voordruk ( de druk op de gasleiding voor de meter) laten meten door een installateur of het gasbedrijf.
Als deze normaal is en er zijn geen grote afwijkingen in de huisinstallatie dan is het 10 tegen 10 de gasdrukregelaar die in de fout gaat.

Vervangen is dan de remedie maar dat is een zaak van de gasleverancier of het meetbedrijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het met een pit is begonnen, kan het niet aan de gaskraan liggen, ook niet aan de gasslang, niet aan de aansluiting, niet aan de gasdruk, het moet dan liggen aan je gasstel
Kijk wat er allemaal zo af kan ,van je gasstel en is dat schoon?
Het gas wordt ergens vandaan in een pijpje geblazen en vandaar naar de brander, dus zou ik zeggen, daar zit je probleem.
Gaatje verstopt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb alle onderdelen er nu af gehaald, en er zit wel wat vuil, stof ed onder de pit...en in het midden steekt er een koperkleurig ding omhoog met een heel klein gaatje erin.Is dat de sproeier? Overigens; nu doen nog maar 3 pitten het...de kleinste geeft nu helemaal geen gas meer....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn verschillende gasstellen, maar de wat oudere hebben in het midden een punt, waar het gas uit komt, en dat gas wordt een pijpje ingeblazen naar de brander.
Ergens moet daar je probleem zitten.
Pas wel op he met gas, laat de boel niet ontploffen.
Sproeier onder de brander verstopt, dit even doorprikken met een heel dun ijzerdraadje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal is dit wel de grootste oorzaak omdat er roest uit de leidingen losgekomen is.+1