Wat is het voordeel van langer wassen?

Mijn eigen wasmachine doet over een was op 30 graden, bijv. fijne was, 1,5 uur. Wasmachines op campings doen dit veel sneller, soms zelfs in een half uur. Waarom wassen gewone wasmachines dan veel langer? Welk voordeel heb je daarmee? Op 30 graden lijkt het mij qua bacteriën niet uit te maken of je een half uur of 1,5 uur wast.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Als je machine langer doet over een was, verbruikt hij waarschijnlijk minder stroom. De kleding krijgt meer kans om te weken en hoeft minder heftig rondgeslingerd te worden. De machine hoeft ook een minder krachtige motor en een minder energieslurpend verwarmingselement te hebben.

Het is mij nooit opgevallen dat die snelle machines minder schoon wassen. Wat ik wel aan den lijve heb ondervonden, is dat bovenladers met een draaiding in het midden (Amerikaans model wasmachine) de was sneller doen verslijten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het enige verschil, volgens mij, is dat de machine op de camping veel vlugger op temperatuur komt (zwaardere weerstand) of verwarmt water neemt.
Daardoor duurt een wasbeurt minder lang.
Op het eindresultaat zal dat geen invloed hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij doen ze dat gewoon om geld te besparen. Lang of kort wassen maakt wel degelijk uit. Er wordt momenteel veel reclame gemaakt voor kort wassen op lage temperaturen, maar voor bepaalde situaties is dat echt niet voldoende. Vooral huismijten overleven wasbeurten makkelijk! Beddengoed moet je af en toe echt op 70 graden of heter wassen, en dan minstens anderhalf uur. Dan zijn die beestjes pas echt dood. Dat geldt natuurlijk helemaal als je allergisch bent voor huisstofmijt.
Maar ook bepaalde bacteriën gaan pas dood als ze behoorlijk lang aan behoorlijk hoge temperaturen worden blootgesteld. Handdoeken, theedoeken, washandjes, maar ook ondergoed kun je het beste regelmatig een flinke wasbeurt geven.
Het is helemaal niet erg als dat niet elke keer gebeurt. Ik denk dus dat campingbeheerders kiezen voor de korte was, omdat dat twee voordelen heeft: minder stroomverbruik, en kortere wachtrijen (dus ook minder machines nodig).
En na de vakantie: al het lijfgoed even in je eigen wasmachine lang én heet wassen.