Waar kan ik de levensduur van de Remeha Tzerra m28C CW4 ketel terugvinden?

Remeha heeft deze informatie niet zeggen ze, maar het zou toch ergens vermeld moeten staan zwart op wit? Of moet er sowieso vanuit gegaan worden dat de huidige CV ketels ongeveer 10- 15 jaar meegaan zonder dat dit zwart op wit staat? Deze ketel komt uit 2014. Alles staat erbij behalve de levensduur.

2.4K
Utrecht
2 jaar geleden
Ik denk niet dat je meer specifieke informatie gaat krijgen dan dat een huidige CV ketel zo'n 10 tot 15 jaar zou moeten meegaan.
Praktisch is het onmogelijk een precies aantal jaren aan te geven: is zou uitgelegd kunnen worden als een garantie.
Daarnaast is de levensduur erg afhankelijk van het gebruik en onderhoud: hoe lang en hoe vaak moet de ketel stoken (en aan/uit schakelen). Lange koude winters of niet. 1x per dag 10 minuten warm water of 6x douchen en 20x keer een paar liter warm water.
Wordt deze jaarlijks (goed) onderhouden en schoongemaakt?
Allemaal variabelen waar een fabrikant geen invloed op heeft.
tinus1969
2 jaar geleden
Het is net als met auto's. het hangt af van gebruik en onderhoud, maar je kunt ook vooral geluk of pech hebben. Sommige auto's of CV ketels zijn na 10 jaar afgeschreven/total loss; andere halen 20 jaar.
roelp
2 jaar geleden
Maar ik neem aan dat er dan wel een minimum levensduur bestaat waarvan je uit kunt gaan dat zo een apparaat wettelijk gezien zou moeten meegaan. Volgens mij mag je verwachten dat een cv ketel gemiddeld 10- 15 jaar moet meegaan (mits ook regelmatig onderhouden).
Maar stel dat de ketel na 5 of 6 jaar al kapot gaat en altijd onderhouden is, wat dan?

Antwoorden (2)

Een absolute levenstijd van een verwarmingsketel is niet te geven. Deze is afhankelijk van gebruik, plaatsing (vuil en vocht) en onderhoud.
jc54
2 jaar geleden
Momenteel ligt de verwachte levensduur van een CV-ketel tussen de 12 en 15 jaar. Dit is afhankelijk van het merk en type ketel, zo hebben goedkopere ketels een lagere levensduur ten opzichte van de luxere uitvoeringen in verband met het toepassen van minder duurzame materialen. Hoe intensiever het toestel gebruikt wordt, hoe groter de slijtage is aan de onderdelen in het toestel waardoor de ketel minder lang mee gaat.

De gemiddelde levensduur van een CV-ketel is in de loop van de jaren gedaald wegens de toename van energiebesparende onderdelen, welke gevoeliger zijn voor storingen en slijtage. Zo gingen oude ketels soms wel 20 à 30 jaar mee, echter zijn deze ketels aanzienlijk minder zuinig.
2 jaar geleden
Castle
2 jaar geleden
Eindelijk iemand die de vraag snapt. Er wordt niet gevraagd om een absolute levensduur maar een gemiddelde (verwachte) levensduur. +