Stroom valt uit bij inschakelen stekkerdoos, hoe kan dat?

op de stekkerdoos zit mijn desktop,monitor,speakers,tafellamp en printer aangesloten,
stekkerdoos pas nieuw gekocht, het verwarren van dit is dat alleen als hij lang uitgeschakeld is geweest bv s nachts, anders kan ik uitschakelen en inschakelen en gaat goed

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

De eerste gedachte is een temperatuur afhankelijk kortsluiting. B.v. door hget krimpen van iets wanneer het afkoelt.

Maar het kan ook een stroompiek zijn. Al die apparaten springen tegelijk aan. Kleine onderdelen daarin (met name condensators en spoeltjes) worden dan snel opgeladen. Dat levert een piek op die blijkbaar te hoog is. Het duurt even voordat die onderdeeltjes hun lading weer kwijt zijn. Eenmaal opgeladen zal een 2e keer kort daarna uit en weer inschakelen een veel minder grote piek opleveren. Hierdoor valt de stroom (net) niet uit.

Probeer het eens om 's avonds alle apparaten afzonderlijk uit te zetten. En dan 's ochtends weer 1-voor-1 weer aan. Waarschijnlijk blijft dan alles gewoon werken. Zó niet, dan tóch maar de stekkerdoos omruilen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
bedankt voor de informatie