tranfo 75 watt, maar er zijn geen halogeenspotjes meer te krijgen van 25 watt: wat nu?

Ik heb in mijn keuken kabelspots met een transformator (transfo) max. 75 watt. Normaal gezien werkte dit met 3 spots van 25 watt. Nu zijn de spots deze week om één of andere reden één voor één uitgevallen (waren ook samen geplaatst dus wschl. gewoon max. levensduur bereikt). Gisteren viel de allerlaatste uit. dus ik toch maar naar de winkel(s) om spotjes te gaan kopen.
Maar er blijken in de serieuze zaken van Gent nergens nog spots van 25 watt te koop te zijn. Wel van 20 watt en van 35 watt.
Wat kan ik best doen :
- ik kan 3 spots van 20 watt hangen. Waardoor de transfo dus 75 watt geeft en er m.a.w. in het totaal 15 watt op de spots komt. Dit is 5 watt teveel per spot.
of
- Ik kan een vierde spot erbij hangen (heb er nog enkele reserve). Dan geeft de transfo 75 watt voor 80 watt spotjes. dat is in het totaal 5 watt verdeeld over vier spotjes, dus ietsjes meer dan 1 watt teveel per spot. Maar de transfo wordt dan wel met 5 watt teveel belast
Ik wil geen nieuw spot van 35 watt kopen omdat ik nog heel wat reservespots heb van gedemonteerde identieke installaties, bijna nog nieuw.
Wat er ook frappant was : toen ik de spots verwijderde uit hun houder, bleek er één helemaal verkoold langs binnen. Die houder moet ik sowieso ook vervangen met de wisselstukken van de gedemonteerde installatie. Maar hoe kan dat, dat zo een houder verkoold? De spots waren toch conform de richtlijnen...(max. 3x25 watt=75watt) en origineel meegeleverd met de installatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
3 spots=75 watt ipv 15 watt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alles laten wat het is en spotjes online bestellen: http://hollandlamp.nl/gu10-halogeen-spot/8124-philips-twistline-halogeenspot-25-watt-20-graden18070-gu10-8711500652287.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik kan 3 spots van 20 watt hangen. Waardoor de transfo dus 75 watt geeft en er m.a.w. in het totaal 15 watt op de spots komt. Dit is 5 watt teveel per spot. Als dat een probleem is. Wat dacht je dan van een 25watt spot waar een 75watt trafo op staat. De situatie toen de andere twee kapot waren. Ik zeg niet dat het een probleem is. Maar het is wel een leuke om uitgelegd te krijgen. In een PC mag je nooit teveel wattage vragen wel te weinig. Ik gok dat dat bij een trafo hetzelfde is. Ik weet niet of dat 1 op 1 vergelijkbaar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@freek/live Zijn alle spots/jouw spots 230v?
liveisgreat
9 jaar geleden
@MrTomaat,
Het houdertje van de laatste was helemaal verkoold langs binnen dus dat moet toch ook zijn reden gehad hebben. maar als ik het goed lees, kan het niet gekomen zijn doordat de trafo 75 watt leverde (omdat minder leveren normaal gezien geen problemen mag leveren).
@freekfluweel : die met die dikke pinnetjes onderaan vind je idd nog op 25 watt, maar die met die dunne pinnetjes heb ik niet gevonden in onze winkels (wel is een rommelwinkeltje maar dat was van een onbekend merk, dus toch een beetje voorbehoud om het te plaatsen...). Toch bedankt voor je tip!

Het beste antwoord

Spotjes voor lage spanning werken op 12V. De trafo kan maximaal 75W leveren, 3 spotjes van 20W is geen probleem, 3 spotjes van 50W trekken teveel stroom zodat de trafo te zwaar belast wordt. Ook kunnen de fittingen waarschijnlijk niet tegen de hetere 50W lampen. Dat een van de fittingen verkoold is komt door slecht contact tussen de pennetjes van de lamp en de fitting: de pennetjes kunnen gaan vonken en daardoor verbranden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor te beginnen, een transformator wordt normaliter aangeduid met trafo.
Dan, een trafo van 75 Watt kan maximaal(!) een vermogen leveren van 75W.
Als hij minder dan 75 W moet leveren is dat dus gewoon eein eitje.
Vergelijk het een beetje met dat je zelf maximaal 40kg kunt tillen, maar dat je 's morgens gewoon zonder probleem de krant kunt oprapen.
Wat belangrijk is, is dat de spanning (Volt) klopt. Als de trafo een te hoge spanning levert gaat de lamp stuk.
Vergelijk het met een ei. Die kun je gewoon stevig vastpakken, meer als je te hard knijpt gaat hij stuk.
Conclusie: let op de spanning. Is die ok, dan gewoon drie spots monteren.
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
De spanning? die is toch gewoon 12,5 volt, ongeacht het aantal spotjes? of begrijp ik het niet goed wat je schrijft?
Volgens een vriend zou het een probleem zijn als een trafo 75 watt levert en ik er maar 60 watt op zet. Volgens hem kunnen daardoor de houders smelten (iets wat er al met één houder gebeurde zonder dat ik er een afwijkende spot had opgezet).
Maar als ik jouw uitleg lees kan ik dus met gerust hart de drie spotjes van 20 watt plaatsen. Dan is het gewoon makkelijker voor de trafo.
Nog een vraagje : als een trafo van max. 75 watt nu lampen moet "voeden" van bv. 100 watt gaan die lampen gewoon minder hard branden of gaat die trafo dan stuk?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het vermogen dat een trafo levert hangt af van hoe zwaar hij belast wordt. Een 75W trafo levert maximaal dat vermogen, als je minder of kleinere lampen aansluit dan zal de trafo gewoon minder vermogen leveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even helemaal terzijde, maar een ei kapot maken door het vast te knijpen in je handpalm is heel moeilijk.
Erna55
9 jaar geleden
@wertos,
Nu geeft Reddie een fantastische uitleg met voorbeeld. Ik vind het flauw om dan in een detail kritiek te leveren.