is het nuttig (of af te raden) om een metalen lepel in vloeistof te zetten die je wilt opwarmen in een magnetron?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
dudemeister
6 jaar geleden
Waaron zou je een metalen lepel erin zetten, het wordt afgeraden maar zou wel kunnen als de beker in het midden staat en het lepeltje klein is. De vonken kunnen dan lastig overspringen. Als je een vloeistof wilt verwarmen in een magentron zul je niet kunnen zien of het kookt, doe dan een glazen lepeltje in de vloeistof, deze doorbreekt de rand vn de vloeistof en je kan zien dat het kookt
fremar
6 jaar geleden
www.startpagina.nl/v/overig/vraag/27587/theelepeltje-magnetron
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zeer af te raden. De vonken vliegen je bij wijze van spreken om de oren. Toen ik mijn eerste magnetron kocht heb ik er daarom ook een keramiek lepeltje bij gekocht. Toen bestond er nog geen plastic dat tegen de magnetron kan.

Het beste antwoord

Erg nuttig is het niet, de vloeistof wordt er bijvoorbeeld niet sneller door verwarmd. Een lepeltje helpt wel enigszins tegen overkoken, maar daarvoor hoeft het geen metaal te zijn. Kunststof dat geschikt is voor de magnetron kan ook. Ik zelf gebruik nooit lepeltjes en heb geen last van overkoken.

Het kan wel schadelijk zijn, zeker als de magnetronplaat niet draait. Metaal weerspiegelt de magnetrongolven, en als die op hetzelfde punt gericht blijven kan de magnetron stuk gaan. Daarnaast kunnen in sommige magnetrons vonken ontstaan die de magnetron ook kunnen beschadigen en zelfs brandgevaar opleveren.

Samengevat is het gebruik van metaal in de magnetron niet altijd een probleem, maar over het algemeen wel af te raden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
svetivlas
6 jaar geleden
bij de mijne zat er een of ander metalen rooster op pootjes bij dat op de glazen draaischijf stond. Mag dit er dan ook niet in bij alleen magnetrongebruik?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@svetivlas zie de handleiding, maar waarschijnlijk is dat een ovenrooster voor een combimagnetron die je niet kunt gebruiken in combinatie met de magnetronstand.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb ook een combi-magnetron met metalen rooster, je kunt dit rooster gewoon in de magnetron gebruiken om bijvoorbeeld twee bakjes los boven elkaar te verwarmen. De pootjes zijn hiervoor speciaal voorzien van isolerende dopjes om eventueel vonken te voorkomen.
Bij het bereiden van warme chocolademelk gebruik ik juist altijd een metalen lepeltje om de warmte in de vloeistof door geleiding in het metaal beter te verdelen zodat de vloeistof niet overkookt voordat de hele beker warm is.
Zolang het lepeltje niet bijna de metalen grill-spiraal bovenin raakt zullen er geen vonken overspringen.
Een lepeltje met een rond uiteinde is beter dan eentje met een spits uiteinde om het risico van vonken te voorkomen.