Kan piekstroom mijn CV-ketel geheel kapot maken?Mijn Vaillant ecoPlus moet daarom vervangen worden- op mijn kosten-

De aardlekschakelaar sloeg uit door kortsluiting in onze woning. Na inschakeling gaan alle apparaten normaal weer aan het werk. Maar:
CV-ketel blijkt onherstelbaar beschadigd. Alleen een nieuwe is de oplossing......
Volgens de off. installateur die de ketel geplaatst heeft -2012- en 5 jaar onderhouden, komt dit door een piekspanning en daarvoor stelt de firma VAILLANT zich niet aansprakelijk.
Er is nooit een advies gegeven dat er een spanningsregelaar of zo gebruikt moest worden...
Volgens mij wordt ik als consument bij de neus genomen!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.8K
TurfGraver
6 jaar geleden
Probeer bij je verzekering.
De expert heeft al gemeld dat oorzaak piekspanning is. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Helemaal vervangen klinkt ook wel vreemd. Jaren geleden na een blikseminslag in de buurt zijn er toen bij vele huizen problemen met de ketels geweest. Vervanging van een printplaatje was voor zover ik weet bij iedereen voldoende om de biel op te lossen. Ik zou eens met een ander onderhoudsclubje voor je ketel gaan praten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kortsluiting in de woning. Had de ketel kortsluiting? Een hele ketel vervangen vanwege een piekspanninkje???? Ik zou toch eens gauw een second opinion aanvragen. Lijkt me sterk dat een complete ketel stuk kan gaan door zoiets.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij kortsluiting schakelt de aardlekschakelaar niet uit, alleen bij een kortsluiting naar aarde. Waarschijnlijk heeft de aardlekfout in de ketel gezeten, want de aardlekschakelaar kon weer ingeschakeld worden.
Gaat de aardlekschakelaar er weer uit, als je de stekker van de ketel in het stopcontact steekt? Is dat het geval, zoek dan naar een lekkage. De pomp is ongeveer hetzelfde enige verdachte onderdeel, want het enige, dat direct met de netspanning verbonden zit.
Zoek een monteur, die hier verstand van heeft. Het is nagenoeg onmogelijk, dat overspanning de oorzaak van het probleem is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraagsteller zegt, dat de aardlekschakelaar weer ingeschakeld kon worden. De aardlefout was dus de ketel. Uit de vraag blijkt niet duidelijk, of hij de ketel weer heeft ingeschakeld..
De ketel doet het niet meer, zegt de vraagsteller.
in de ketel zit maar weinig direct aan het net. De pomp en de voeding van de elektronica. De aardlekfout moet in die twee onderdelen of de bedrading gezocht worden. Het eerste zou ik zoeken naar een zekering. Is die kapot, dan de pomp loskoppelen en een nieuwe zekering inzetten. gaat de aardlek er uit, dan is de elektronica de oorzaak. Bijft hij heel, en geeft de ketel weer teken van leven, dan is de pomp kapot. Beide zijn te vervangen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De zekering zit naast de trafo op de print. De stekker X18 is van de pomp.

Antwoorden (1)

Piekstroom ? 220 is 220 Maar zeg niet dat het niet kan. Als je namelijk een huisinstallatie hebt met 3 x 220 zou het in sommige gevallen kunnen... Wanneer er een rotte schakelaar in jou groepenkast zit b.v een aardlekschakelaar die niet meer helemaal o.k is kan het wezen dat bij het uitschakelen van de aardlekschakelaar de nul een fractie eerder is verbroken dan de fase`s er heel even 400v op de installatie heeft gestaan. Maar dat is alleen mogelijk als je een kracht installatie hebt 3 x 220 dus?

als er iemand is die het simpeler kan uitleggen ik kan het ff niet.