Wat is dat prutje achterin je koelkast bij dat gaatje en waar gaat het naartoe als het door het gaatje is gegaan?

Jaja, ik weet het. Het was veels te lang geleden dat ik mijn koelkast had schoongemaakt. Dus lag er achterin, bij dat gaatje, een soort van rood slijmerig prutje.
Wat is dat voor een prutje?
En waarom was het rood?
Toen ik het ging weghalen, duwde ik per ongeluk een beetje prut in het gaatje. Waar gaat dit naartoe? Ligt er nu, in dat gaatje achterin mijn koelkast, een heleboel vieze slijmerige prut?

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh ja, en nog belangrijker, wat is de functie van dat gaatje? Het is toch veel logischer om de verzamelde prut niet in een gaatje te laten verdwijnen maar met een doekje weg te halen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
90.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het beste het gaat nu en dan even doorsteken, bijvoorbeeld met de achterkant van een lucifer of met een cocktailprikkertje. Dan veeg je de eventuele prut uit het gaatje en blijft het "doorstromen". Wel zorgen dat je de boel niet beschadigt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gaat moet natuurlijk gaatje zijn.

Het beste antwoord

In een koelkast ontstaat condens. Dat komt doordat je er vochtige dingen inzet, en doordat koude lucht minder vocht kan bevatten dan warme lucht; elke keer dat jij de koelkast opent, komt er verse warme lucht naar binnen, die na het sluiten van de deur afkoelt, en dus condens produceert.

Om te voorkomen dat jij elke keer je koelkast moet dweilen om een laagje water (condens) weg te halen, is een gaatje gemaakt. Het condenswater loopt door dat gaatje weg, naar de ruimte achter/onder de koelkast.

Een koelkast moet sowieso ventilatie om zich heen hebben om zijn warmte kwijt te kunnen. Het condenswater verdwijnt in die ventilatieruimte, en zal daar op de normale manier verdampen.

In jouw geval is de ruimte achter/onder de koelkast dus wat smeriger geworden. De rode schimmel (want dat is het waarschijnlijk) zal misschien nog even overleven, maar dat was anders ook wel gebeurd op het normale vuil. Waarschijnlijker is dat de schimmel sterft wanneer het water achter/onder de koelkast verdampt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de schimmel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bah, schimmel ;)

Andere antwoorden (3)

Heet gaatje onderin (tegen de achterwand van de koelkast) is voor condenswater, of bijv ijs wat op de achterwand ontstaat en smelt wanneer je de deur open hebt.

Dit water drupt er door en komt op een warm deel van de koelunit terecht. Waardoor het zal verdampen.

Die prut zal niet verdampen lijkt mij, ik denk dat het wel verstandig is te kijken of het gaatje nu nog open is en niet dicht zit met die prut.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet toevallig eens lekkage gehad de laatste tijd van bijv een limonade fles waar rood drinken in gezeten heeft?

Ook al is het maar een klein beetje..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat prutje is ingedikt condensvocht uit de kast en hoort via dat gaatje afgevoerd te worden. Het prutje wordt gedropt op een schaaltje boven de compressor van de koelkast. Dat schaaltje is warm waardoor het prutje moet verdampen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet aan de achterkant van je koelkast kunt kijken (ingebouwd) dan zou ik er een drupje schoonmaakmiddel of chloor achteraan gooien en met schoonmaakmiddel, een doekje en een stokje (doekje om het stokje doen) de binnenkant van dat gaatje even schoonmaken.

En voortaan vaker je koelkast schoonmaken inderdaad ;)