Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Elektrische koelbox met sigarettenaansteker of normale stekker?

Ik heb een nieuwe koelbox nodig, de vorige was het draad gesmolten. We hadden een koelbox met sigarettenaansteker, daar een verloop stukje op gezet zodat ie drie weken op de stekker kon draaien.
Maar nu is 'ie kapot, komt dat omdat hij hier niet voor gemaakt is? Of maakt dat verloopstukje niet zoveel uit?

Ik wil nu een nieuwe kopen en vraag me af of ik er een met sigarettenaansteker of normale stekker moet doen.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een sigarettenaansteker heeft een elektrische spanning van 12 volt, een stopcontact in huis 230 volt. Dat lijkt me een logische oorzaak van het kapotgaan van de koelbox. Het is erg onveilig om zonder de juiste kennis zelf een stekker te vervangen door een ander type. Er is kan op smeltende draden, elektrische schokken en brand.

Wat voor jou de beste koelbox is, is niet te zeggen. Als je hem in de auto wilt gebruiken is eentje met een sigarettenaansteker het beste. Wil je hem vooral thuis of op de camping gebruiken, dan is een normale stekker het beste. In sommige auto's zit een normaal stopcontact, maar die levert vaak te weinig vermogen voor een koelbox en is bedoelt voor telefoonopladers.

Er zijn adapters te koop die de ene spanning in de andere omzetten. Zaak is ook hier op het juiste vermogen te letten. In een goede campingwinkel kunnen ze je vast goed adviseren over een voor jouw situatie geschikte en veilige oplossing.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het snelle antwoord, fijn!
Heb zojuist een koelbox aangeschaft die zowel een autostekker heeft als normale 230V stekker.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding