Wat is dit voor merk doprimo radiometer?

Ik zoek eigenlijk de gebruiksaanwijzing, hoe ik dit aflees, maar dan moet ik eerst weten welk merk doprimometer dit is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dit is een Siemens WHE46 warmtekostenverdeelmeter van Verwarming Water Verrekening (VWV).
Normaal gesproken moet de bewoner voorzien zijn van informatie over wat het display toont. Eventueel zou VWV dit ook moeten kunnen verstrekken.

Blijkens een folder met technische gegevens http://www.vwvbenelux.net/media/963/vwv6402s.pdf is dit type warmtekostenverdeler met een automatisch wisselende display uitgerust.

De volgende waarden kunnen daarop om de beurt worden getoond:
1 Actuele verbruikswaarde in het lopende verbruiksseizoen (tussenstand sinds de laatste peildatum)
2 Display test (kort aanflitsen van alle elementen van het display)
3 Peildatum (vaak 1 januari maar kan ook bijvoorbeeld 1 juli zijn)
4 Verbruik in de voorgaande afrekeningsperiode (eindstand op de laatste peildatum)

De op de foto getoonde aflezing "C 128" zou mogelijk kunnen slaan op waarde 4, het verbruik in de voorgaande periode, ten bedrage van 128 eenheden. De informatie die de bewoner dient te krijgen zal hier uitsluitsel over kunnen geven.
Als u alle opeenvolgend getoonde aflezingen kunt opgeven, kan een vakman er misschien nog meer over zeggen.

Het getal 60367171 boven het eigenlijke displayvenster is het nummer van de meter.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb 6 waardes.
Als ik uitgaat dat de waarde VOOR de test, nummer 1 is, dan heb ik: 1. 00559
2. test
3. m 31,07
4. m 00060
5. P1905
6. c.128 Ik heb de woonkamer als voorbeeld genomen, de enigste kamer waar ik wel eens stook.
Als ik naar 1 kijk, dan is die in de huiskamer idd het hoogste, dus dit zal dan de actuele stand zijn. 3 zal ongetwijfeld de datum zijn, die is dan 31.7.
Die is overal hetzelfde.
Hier maak ik me wel zorgen om, want ik woon hier nog geen 2 maanden! Ga ik dan voor de vorige bewoner betalen?? 4. Dit zal dan vorig verbruik zijn? Maar kan toch niet, zo laag? 5 is misschien het vermogen van de radiator?
In 5 kamers heb ik verschillende waardes. P1905, P0916, P1738, P0100, P1074
Zou kunnen kloppen, de grootste radiator heeft de grootste waarde, en de kleinste is de P0100. Echter, de radiator van P0916 is maar een fractie groter? 6. geen idee. Is overal hetzelfde. Foutmelding? Is er trouwens ook een indicatie hoeveel een eenheid kost? (ik weet dat het afhankelijk is van de totale kosten).
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik heb na veel ronddwalen ergens online gevonden wat ik nodig heb, namelijk het datasheet van de Siemeca WHE46x serie, eerst in een kale versie zonder de essentiële bijlage, maar uiteindelijk heb ik het ook gevonden mét die onmisbare bijlage, waar u de verklaring van uw afgelezen parameters leest op de laatste bladzijde van:
http://users.telenet.be/xertium/-hosting-/vwv/datasheets/warmtekostenverdelers/vwv6402.pdf Hiermee kunnen we uw zes waarden interpreteren. 1. 00559 = de actuele stand van het verbruik sinds de laatste peildatum;
2. test = test van alle elementen van het display;
3. m 31,07 = de peildatum is 31 juli van elk jaar;
4. m 00060 = het totaalverbruik over de vorige periode was 00060 eenheden (de vorige bewoner was zeker vaak weg, of in het geheel niet kouwelijk aangelegd, begrijpe wie het kan);
5. P1905 = is een waarde die het vermogen van die bepaalde radiator aanduidt (had u goed gezien dus);
6. c.128 = de standaard voorgeprogrammeerde waarde Kc = 1,28 (conform pagina 2). Misschien geeft het bekijken en vergelijken van de historische en actuele standen van de andere radiatoren u meer inzicht om die lage waarde van parameter 4 mee te kunnen begrijpen. Voor een ruwe indicatie hoeveel een eenheid kost moet ik u echt verwijzen naar de beheerder of het bestuur van de VvE. Of naar een of meerdere medebewoners. Misschien als achtergrondinformatie ook nog interessant: een beschrijving van het hele systeem:
http://www.vwvbenelux.net/media/222/vwv6415s.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank! U bent een goede hulp.
De beheerder is geen enkele hulp. Ik heb daar al enkele vragen gesteld, maar die komt niet verder als: U krijgt vanzelf wel na een jaar een eindafrekening, en dan ziet u vanzelf wel wat het kost!
Echt belachelijk! Waar zie je datr nog? Dat je eerst iets moet kopen, en daarna zie je wel wat je moet betalen? Die lage waarde van 4 kan ik niet verklaren.
Ik heb de vorige bewoner wel gesproken, en hij verklaarde dat hij eigenlijk altijd in de keuken leefde, met zijn vrouw.
Maar dat verklaart niet waarom de waarde NU dan zo hoog staat, want ik ben pas 6 weken in dit huis, en heb nauwelijks gestookt. Een paar dagen maar. Dus dat moet toch echt de vorige bewoner gedaan hebben, van 31-7 tot eind van het jaar.
Maar waarom is de vorige stand dan zo laag? Misschien zijn er meerdere peilingen per jaar? En zat er geen winter bij de vorige peiling, ik weet het niet. Misschien word het duidelijker met de waardes van de andere kamers? woonkamer: 4:00060 1: 00559
Keuken: 4: 00378 1:00031
slaapkamer: 4:00006 1: 00076
kleine slaapkamer: 4: 00003 1: 00010
hobbykamer: 4: 00011 1: 00014 Wat hier dus opvalt is de keuken. Daar lijkt de stand van 378 naar 31 gegaan te zijn. Dit lijkt wel te kloppen met de verklaring dat de oude bewoners altijd in de keuken waren. En dat zo de lage waarde in de woonkamer ook verklaren. Maar NIET de nieuwe waarde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En ook die slaapkamer... in die 6 weken heb ik die hooguit 10 minuten aan gehad! Die verbruik kan dus nooit van mij zijn, is dus allemaal van 31-7 tot de verhuizing van de buren.
Dus zal het met de woonkamer ook wel zo zijn.
Dus die grote verandering is niet met mij gekomen, maar vond al plaats bij de buren.
OF iets klopt er niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kosten van eenheid is in elke flat anders, maar wat ik kan googlen is dat zo gemiddeld 30 a 35 cent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar heb ook bedragen van 60 cent gezien. Blijft dus vooralsnog een verrassing.
Bordensteker
9 jaar geleden
Gaat het over een koopwoning, of is het huur? Als de vorige bewoners er al enige tijd vóór uw komst mee bezig geweest zijn om de woning leeg te maken of wat op te knappen, dan zou dat het verschil veroorzaakt kunnen hebben. Tijdens “renovatie”-werkzaamheden kunnen er meer deuren opengestaan hebben en/of kan er afwijkend gestookt zijn. Maa als ze vorig jaar niets bijzonders aan het doen geweest zijn en eind december ineens hun verhuiswagen ingeladen hebben en vertrokken zijn, dan zou je heel globaal inderdaad kunnen verwachten dat hún deel van het verbruik in de lopende periode vanaf 31 juli 2014 ongeveer 5/12 gedeelte zou zijn van het 12-maanden getal van de periode ervoor.tot nu toe (stel dus 23 februari). Ongeveer, want dat zijn niet eens de koudste maanden van een stookseizoen. Werkzaamheden kunnen in elk geval het hoge recente verbruik in de woonkamer verklaren.
Wat ook kan: ze waren al bijtijds weg, en er heeft een radiator een stukje open gestaan met een paar bovenlichten (bovenraampjes) om bijvoorbeeld rokersstank te laten wegwaaien. Of om verse verf te laten drogen. Een soortgelijke verklaring zou voor de grote slaapkamer kunnen gelden. Het juist veel lagere verbruik in de keuken heeft u zelf al genoemd. Blijft wel raar, tenzij er door een of andere reden in de laatste herfst ineens heel weinig verwarming nodig was. Omdat het stookgedrag van de andere bewoners, en de strengheid van de winter, pas na eind juli in de berekeningen verwerkt kunnen worden, kan de vorige bewoner nooit precies de aan hem toe te rekenen stookkosten geweten hebben toen hij de sleutel overdroeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt ;-)
Allemaal antwoorden dat de woningstichting niet wilt geven.