Is de maximale temperatuur van een vriezer het koudst?

Misschien een beetje een domme vraag, maar is de maximale temperatuur van een vriezer het koudst of het warmst? Want misschien is het omgekeerd bij een vriezer of zo, haha?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K
paulus811
9 jaar geleden
Ik vind het geen domme vraag hoor.

Antwoorden (2)

De maximale vriezertemperatuur is het koudst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Officieel kan je niet spreken van de maximale temperatuur van de vriezer terwijl je bedoeld wat de koudste stand is. Maximum betekent namelijk: meest hoge, niet meer dan, zo hoog mogelijk.

Bij een vriezer, of iets anders waar het gaat om de zo koud mogelijke stand, hoor je dan ook officieel te spreken van de koudste temperatuur. Dus niet van de maximale temperatuur. Overigens is de maximale stand wel weer correct, ook al is dat de koudste stand. In wetenschappelijke artikelen zou je ook niet zo snel lezen over de maximale temperatuur waar het gaat over de koudste temperatuur.

Kort gezegd: het is niet maximale temperatuur maar koudste temperatuur. Overigens gebruikt men wel vaak maximale temperatuur in de spreektaal, iedereen weet dan wel waar je het over hebt. Maar het is officieel geen correct Nederlands.