Gezien aansluitwaardes, kan ik wasmachine en droger tegelijk gebruiken?

Onze wasmachine heeft een aansluitwaarde van 2400 watt, onze droger van 1000 watt en zitten op één groep aangesloten. Nu ben ik geen techno-expert, maar een zekering van 16A en 230V zou toch tot 3680 watt aan moeten kunnen? Dat betekent toch dat ze in principe gewoon tegelijk moeten kunnen draaien?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (1)

In de praktijk is het verstandig te rekenen met een maximale belasting van 3500 Watt in plaats van 3680 Watt. Op die manier heb je nog een beetje speling. Het zou in jouw geval dus kunnen.

Toegevoegd na 2 uur:
Volgens de algemene bepalingen van het Nederlands Normalisatie Instituut moeten alle apparaten die meer dan 2000 Watt gebruiken op een aparte groep worden aangesloten. Een uitzondering hierop zijn apparaten welke minder dan 10 minuten gebruikt worden.
De wasmachine en de wasdroger mogen normaliter niet samen op één groep aangesloten worden. Veel mensen doen dit wel. Ter verdediging zeggen ze dat ze de wasmachine en wasdroger nooit tegelijk gebruiken. Wanneer het verkeerd gaat kan de verzekeringmaatschappij de schadeclaim afwijzen wegens gebrek aan veiligheid van de installatie.
Omdat jouw droger een capaciteit heeft van slechts 1000 Watt, is het dus wel verstandig hiervan een bewijs te bewaren.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Ook is het vermogen (vaak) afhankelijk van het geleverde voltage. Als het goed is staat er bij de 2400Watt vermogen ook een voltage waarbij dat geldt.
Staat daar 230V dan mag je daarmee rekenen. Is het een oude machine en staat er 220V dan wordt het iets lastiger.
Maar dat maakt verder niet uit, uitgaan van de 3500 en je zit goed.