Kan je een elektrisch fornuis aansluiten op een regulier stopcontact?

Ik krijg over enkele weken een appartementje toegewezen en vroeg me af of deze oven met elektrische kookplaat kan worden aangesloten op een regulier stopcontact.

http://www.otto.nl/product/10037462986/?c=merken-huishoudelijk-amica&p=0&itemId=10034658938

En hoeveel duurder dit is vergeleken bij het koken op gas. Ik ga er vanuit dat de kookplaat ongeveer vier keer per week wordt gebruikt bij het bereiden van mijn eten.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
7 jaar geleden
Let wel op de groepen die je hebt, dat deze het wel aankan.
paulus811
7 jaar geleden
Koken op electriciteit is goedkoper dan op gas. Het verschil hangt natuurlijk af van hoeveel, wat en hoe vaak je kookt maar ook van de tarieven van het energiebedrijf.
Reddie
7 jaar geleden
Het aanleggen van een kookgroep is hoogstwaarschijnlijk niet voldoende.
Als in je appartementje één fase binnenkomt, zoals gebruikelijk is, dan kom je nooit aan 400V.
Dan moet je echt vanaf de straat 3 fasen binnenkrijgen.
Volgens mij wordt dat een héél dure grap.
Overleg heel goed met je energieleverancier.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is meestal mogelijk een dergelijk fornuis op een 2x230V kookgroep aan te sluiten.
Zo ook bij deze:
https://www.quelle.de/amica-standherd-shc-11506-r-a-50-cm-breit/pref-AKL10037462986@QuelleDe-Shop/artikel/quelle-de
(zie pdf Bedienungsanleitung)
Hoewel de uitleg niet zeer duidelijk i, wordt er gesproken over aansluiting op een 1 fase 230V aansluiting.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze op een regulier stopcontact: Nee. Hoewel dat soms ook kan, met bijvoorbeeld deze±
https://www.kitchenonline.nl/siemens-eh611ba18e-inductie-kookplaat
(dan mag er verder niks anders op die groep zitten!)

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Er staat bij de specificaties: Aansluiting (V/A/kW): 3 N ~ 400 V / 50 Hz. Dat betekent dat je een speciale 3-fasenaansluiting moet hebben.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je dit fornuis wilt gebruiken, moet je een zgn. kookgroep laten aanleggen.
bamibal
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Bij mij is laatst een nieuwe keuken geinstalleerd, en toen moesten er ook extra groepen komen, voor fornuis, oven, en vaatwasser.
Reddie
7 jaar geleden
@bamibal,
Ik vrees dat het aanleggen van een kookgroep niet voldoende is.
Als in je appartementje één fase binnenkomt, zoals gebruikelijk is, dan kom je nooit aan 400V.
Dan moet je echt vanaf de straat 3 fasen binnenkrijgen.
Volgens mij wordt dat een héél dure grap.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddy Elk nieuwbouw appartementen complex heeft sedert de jaren '80 al de mogelijkheid tot aanpassing tot drie fase.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie heeft een goed punt,
een kookgroep is niet 400V krachtstroom. Echter is het meestal mogelijk een dergelijk fornuis op een 2x230V kookgroep aan te sluiten.
Zo ook bij deze:
https://www.quelle.de/amica-standherd-shc-11506-r-a-50-cm-breit/pref-AKL10037462986@QuelleDe-Shop/artikel/quelle-de
(zie pdf Bedienungsanleitung)
Nee dat gaat niet lukken. Dit fornuis trekt tot 8000 watt stroom terwijl een standaard stopcontact meestal max 3600 watt geeft voordat de zekering er uit vliegt. Het fornuis heeft dan ook een 3 fasen aansluiting nodig. Zelfs een kookgroep is niet voldoende. Deze gebruikt namelijk twee standaard groepen van 16ampere (2x3600watt) en dan zit je nog te laag. Om je tweede vraag te beantwoorden. Koken op gas is in principe een stuk goedkoper. Van alle electrische vormen van koken is inductie het voordeligst.