Waarom zit er niet gewoon waterontharders in (af)wasmiddelen? Waarom moet je dat spul apart kopen?

Calgon is meestal een nutteloos onthardingsmiddel omdat je al heel hard water moet hebben om het te moeten gebruiken.
Echter in vaatwasmachines dien je wel waterontharder te gooien anders werkt het apparaat niet. Als je van die combi-tabletten gebruikt dan gebruik je ook een andere knop op het apparaat en dan hoef je dus geen aparte waterontharder te gebruiken. Alleen die tabletten zijn veel duurder.
Maar hoe dan ook. Je kunt toch altijd in je waspoeder of afwasmiddel een waterontharder doen als fabrikant?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De hardheid van het water is in Nederland op verschillende plaatsen verschilt van hardheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In wasmiddelen alhier (Griekenland) is wel een ontharder toegevoegd. De reden: in Griekenland bestaat de bodem voor circa 85% uit kalksteen, dus is het water overal erg hard. ik citeer de verpakking van het witwasmiddel 365, huismerk van A. Vasilopoulos supermarkt: kalkbestrijding: bevat waterverzachtende bestanddelen. (de tekst staat er echt in het Nederlands alsmede Engels, Frans, Duits, Bulgaars, Kroatisch, Servisch, Roemeens en uiteraard Grieks.

Antwoorden (2)

Je hebt water met verschillende hardheden en daarvoor heb je verschillende hoeveelheden ontharden nodig. Sommige apparaten kunnen het ook detecteren en doseren. Als je er een algemeen wasmiddel inkiept lukt dat niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is inderdaad een afweging die je als consument moet maken : wil je heel voordelig en goedkoop vaatwasmachinezout eens in de zoveel tijd bijvullen, of ben je daar te lui voor en wil je dat er een beetje bij in het pilletje zit ?

Het wasresultaat met goedkope tabletten (en zout en glansspoelmiddel) is gelijk aan dat van dure tabletten zonder (goedkope) toevoegingen.

De vergelijking met wasmachines / het calgonverhaal gaat niet helemaal op ; in een vaatwasser werk je namelijk met heel andere, veel hogere temperaturen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
andere en hogere temperaturen? Ook je wasmachine moet je eens in de maand op 90 graden laten draaien om de leidingen schoon te maken van allerlei vuil- en zeepresten... Verder goed antwoord! De vertegenwoordigers van merken was- en afwasmachine gebruiken zelf veelal was poeder en voor de vaatwasser ook los poeder, glansspoelmiddel en zout. Dit is bewezen beter voor de machines.