Hoe lang moet een kachelbuis zijn en mag die ook horizontaal geïnstalleerd worden?

Ik wil in een kleine ruimte een kleine gaskachel installeren. Ik zorg daarbij voldoende zuurstofaanvoer. Maar nu wil ik graag de kachelbuis niet veel hoger dan een halve meter en van daaruit horizontaal naar buiten. In hoeverre is de lengte daarbij van belang? Ik bedoel om voldoende naar buiten gezogen te worden. De kachel zal doorgaans op de laagste stand staan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat plan lijkt me behoorlijk link. Als de wind op de gevel komt waar je pijp uit steekt gaan de rookgassen niet naar buiten, maar naar binnen! Je zult dus een behoorlijk lange pijp verticaal buiten de gevel moeten maken om voldoende trek te krijgen. Dat moet ook nog eens een goed geïsoleerde pijp zijn, want anders condenseren de rookgassen in die pijp en zal water naar binnen lopen. Horizontale rookgasbuizen worden overigens toch al afgeraden, evenals te veel bochten in een buis. Deze verhinderen een goede trek.

Waarom neem je niet een gevelkachel? Die zijn ook veilig wanneer de wind op de gevel staat en je hebt geen lange afvoerpijp nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Volgens mij mag dit ook niet zoals vs wil.