Hoe zit het met ledlampjes en TL op een stroomgroep?

Ik wil mijn GU10-halogeenspotjes (50W) vervangen voor LED-spotjes. Dat is nog best een dure onderneming, zeker omdat ik er in de keuken alleen al 10 heb.

Ik heb ergens gelezen dat LED-spotjes op EEN groep met TL niet gaat, omdat ze de piekstroom niet aan kunnen die ontstaat als je een TL-lamp aanzet. En ja, ik heb TL-balkjes onder mijn keukenkastjes, die op dezelfde groep zitten.
Is dit een broodje aap verhaal of moet ik mijn tl-balkjes ook vervangen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet het niet zeker maar ik werk in het licht en geluid en hang op de zelfde groep als me ledjes strobo's gasontladingslampen en conventioneel en nog nooit geen problemen gehad dus lijkt me een broodje aap verhaal

Het beste antwoord

Die kan u zonder problemen vervangen door LED spotjes ook al zitten die op dezelfde groep.
De condensator in uw TL armatuur dient enkel om de cos-phi te verbeteren door de slechte cos-phi van uw balast en zal zeker geen pieken in het net (uw groep) veroorzaken, wel in tegendeel want die vangt ook stoorpulsen op en zal er geen veroorzaken.

Even ter verduidelijking:
een TL met balast heeft/geeft een inductieve belasting.
Om te beletten dat al die TL's een veel te inductieve belasting veroorzaken heeft men TL-armaturen gemaakt met een capaciteit erin om dit te compenseren.

Een 2e reden is ook dat als is één ruimte alle TL's inductief zijn men stroboscopisch effect verkrijgt wat men dan compenseert met een of meerdere capaciteiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zou geen kwaad moeten kunnen. Uiteindelijk staat alles in het huis op 1 "groep", namelijk de hoofdschakelaar en zijn er simpelweg wat automaten/zekeringen tussen gemaakt om onderverdeeld en selectief uit te kunnen schakelen.

Dit zou dus betekenen dat als een buurman (op dezelfde fase) een paar tl-bakken zou hebben dat jij dan geen LED kan nemen. Wat mij onwaarschijnlijk lijkt.

De piekstroom word geleverd door de condensator en voorschakelapparaat in de TL-armatuur. De piekstroom die plaatsvind in "groep" zal meevallen.

Probeer anders eerst 1 spotje voor led te vervangen om jezelf te overtuigen.