Hoe kan ik het beste een Senseo koffiezet apparaat ontkalken?

Mijn koffiezet apparaat loopt slecht door, dus mijn gedachten gaan uit naar het ontkalken van het apparaat.
Ik weet dan er een ontkalkingsproduct van Senseo is, maar zijn er ook milieu vriendelijke middelen, die ik voor het ontkalken kan gebruiken. Is azijn een optie!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.7K

Het beste antwoord

Azijn is geen optie.

Het ontkalken van de Senseo doet u als volgt:
Gebruik een ontkalker op basis van citroenzuur (bijvoorbeeld HG-ontkalker, o.a. verkrijgbaar bij huishoudspeciaalzaken en bouwmarkten). Vul het waterreservoir tot de MAX-aanduiding met ontkalker en water volgens de instructies op de verpakking van de ontkalker en druk vervolgens op de aan/uitknop. De machine is klaar voor gebruik wanneer het lampje continue blijft branden.

Plaats de 1-kops padhouder in de machine, bij voorkeur met een gebruikte coffee pad en sluit het deksel zorgvuldig. Wij raden aan een gebruikte coffee pad te gebruiken als 'filter' om te voorkomen dat het gaatje in de padhouder tijdens het ontkalken verstopt raakt door kalkresten.

Plaats een kom met een inhoud van minimaal 1500 ml onder het koffie-uitstroomgedeelte om het ontkalkermengsel op te vangen. Druk op de knop voor 2 kopjes en laat de machine werken. Herhaal dit totdat het waterreservoir leeg is. Ontkalk de Senseo koffiemachine nooit met een geopend deksel. Het deksel dient volledig vergrendeld te zijn.

Herhaal de voorgaande stappen nogmaals met een nieuw mengsel van ontkalker en water. Leeg het waterreservoir zodat er geen resten ontkalker meer in zitten. Spoel de machine minimaal drie keer volledig door met schoon water. Vul het waterreservoir niet met het gebruikte hete water van de voorgaande spoelbeurt. Maak de padhouder na het ontkalken schoon om verstopping te voorkomen.

Reinig ook apart de losse onderdelen in heet water, met eventueel wat afwasmiddel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Philips Consumer Care

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.omaweetraad.com/forum/viewtopic.php?t=367&sid=fdfb33ac9b08617c1a6518957e917773
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord,mariejose,zo staat het ook in de beschrijving .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijkdank, hier ga ik mee aan de slag.

Andere antwoorden (6)

Ja, neem de goedkoopste azijn van de supermarkt (geen schoonmaakazijn, juist de gewone die je door de sla gooit). Dagje laten staan, goed afspoelen of uitkoken, klaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dagje laten staan waarin? Want zo reinig je alleen de tank en die lijkt me niet het probleem.
paulus811
11 jaar geleden
Uitkoken lijkt me met een plastic tank ook niet erg handig...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O sorry, ik wist niet dat die van plastic is. Maar los daarvan lijkt het me dat het eigen ontkalkingsproduct van Senseo niet beter in de hoeken en gaten van dat apparaat komt dan gewone azijn.
Toevallig van de week een Senseo gekocht bij Blokker. Daar wisten ze me te vertellen dat Philips geen garantie geeft als je azijn gebruikt! Voor mij was dit nieuw, want m'n oude Senseo ontkalkte ik altijd met schoonmaakazijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Ze verkopen je liever dure ontkalkingsmiddelen.
Is er ooit een koffiezetapparaat kapot gegaan door ontkalking met azijn?
Dat kan u dan best doen met azijn op een regelmatige basis maar slecht doorlopen heeft eerder te zien met die gaatjes die verstoppen in uw padhouder. Die kan u beter eens een nacht in bleekwater leggen en nadien met een borsteltje schuren en indien nodig die gaatjes eens met een naald doorprikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gooi een steradent tablet in de tank. Laat deze oplossen en daarna laat je het apparaat werken tot de tank leeg is. Daarna een paar keer een schonen tank er door heenlaten gaan.
11 jaar geleden
aangeraden wordt citroenzuur, of een middel gebaseerd op citroenzuur, zoals hg ontkalker.
azijn wordt afgeraden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Dit heb ik ook gedaan,een kilo citroenzuurpoeder gekocht en ongeveer drie eetlepels vermengd met water de senseo ontkalken.
Ik heb al jaren een Senseo apparaat en ontkalk dit met schoonmaakazijn.( groene fles )! Nooit problemen gehad. Ik doe in de waterreservoir een scheut azijn en de rest, vul ik met water. Dan alles door laten lopen. Je moet dus wel steeds op het knopje drukken. Daarna spoel ik met schoonwater,alles weer door. Dus weer schoonwater erin en weer op het knopje drukken. Het laatste doe ik 2 x . Gaat harstikke goed en ik heb geen nasmaak ofzo !!!!