Kan ik de motor van een afzuigkap verwijderen om hiervan een motorloze afzuigkap te maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja

Antwoorden (3)

Ja dat zal wel kunnen, maar je afzuigkap zal dan nauwelijks nog werken en heel vaak helemaal niet.
De meeste afzuigkappen hebben een haakse hoek in het afvoerkanaal en vandaar direct naar de dichtstbijzijnde buitenmuur.
Hierdoor is er van een natuurlijke trek helemaal geen spraken meer.
Soms is er een afvoerkanaal recht omhoog naar het dak.
In dat geval zal het nog een beetje werken.
In de winter bij koud weer, zal het wat beter werken dan in de zomer met warm weer.
Tijdens het koken is er een enorme luchtverplaatsing, zelfs bij een normaal werkende afzuigkap, gaat niet alles door de kap heen naar buiten..
Een deel van die lucht gaat roteren in de keuken.
Vroeger kookte men in een grote schouw.
Daar was een vuur en daarboven een groot rookkanaal ( schoorsteen)
Mede door het open vuur, was daar wel een trek naar boven de schoorsteen uit.
Maar in jouw geval zal het niet of te weinig werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een recirculatie-afzuigkap is ook een motor nodig. Deze kappen filteren intern door middel van koolstoffilters. Hier is dus geen afvoerkanaal nodig.
Lees deze site even door en misschien heb je dan een richtlijn.
http://www.wavedesign.nl/over/recirculatie-afzuigkappen.htm
9 jaar geleden
Een motorloze afzuigkap werkt alleen goed als hij wordt aangesloten op een centraal ventilatiesysteem (mechanische ventilatie). De motor zit dan niet meer in de kap, maar op zolder of centraal in een flatgebouw bijvoorbeeld. Als je een dergelijk centraal afzuigsysteem hebt, kun je met een gerust hart de motor uit de afzuigkap verwijderen. Hij werkt dan als een motorloze afzuigkap. Eigenlijk mag je op een systeem van centrale afzuiging geen afzuigkap met een eigen motor monteren. Als je mechanische ventilatie hebt, zal de afzuiging prima werken zonder motor.

Als je geen centraal afzuigsysteem hebt, zal de afzuigkap niet werken zonder motor. Het is dan heerlijk rustig, maar de lucht zal niet worden afgezogen.