Wat kan er gebeuren als een snoer van een elektrisch apparaat vlam vat?

Even om precies te zijn, ik gebruikte een staafmixer in een pan om een saus glad te maken. Het snoer bungelde boven een gaspit waarvan ik niet door had dat ie aan stond (stom!). In mijn ooghoek zag ik een vlammend snoer. Snel deed ik alles uit, maar schrok me lam. Het witte omhulsel was al door gebrand, ook bijna het blauwe en het bruine binnendraad, waar bundels koperdraden doorheen lopen. Had dit een schok of klap kunnen veroorzaken? Dat vroegen wij ons af....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Er had kortsluiting kunnen ontstaan als de draden tegen elkaar zouden komen. Je zou kunnen schrikken van de flits/knal en de zekering zou door kunnen branden, maar de stroom zou niet door jou heen gaan en je zou in principe geen gevaar lopen.
Maar als het koper van de fase(bruine draad) tegen een metalen deel terecht zou komen van je fornuis, dan zou je er een schok van kunnen krijgen als je dat metaal zelf ook aanraakt. Als dit gebeurd zou de aardlekschakelaar ingrijpen, maar veilig is het niet.
Als het kan zou ik het hele snoer vervangen, of anders een nieuwe staafmixer kopen. Met tape kun je zoiets vast wel repareren, maar het ziet er niet uit en veilig is het ook niet, dus dat raad ik af.
Je hoeft niet te staafmixeren boven het gas. Je kunt ook de pan tijdelijk van het vuur halen en op een onderzetter plaatsen. Je hebt dan ook minder kans dat je pan omvalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar ik vind dit geen goed antwoord om 2 reden. 1) als de fase tegen metaal van het vuur komt kan u geen schok krijgen want de verliestroomschakelaar gaat er onmiddellijk uit omdat de chassis van het vuur aan de aarding (moet) liggen en u dus geen schok kan krijgen. 2) ik zou nooit iemand aanraden om een verbrande kabel met isoleerlint te herstellen. Hier kan alleen vervangen van de kabel als oplossing aangegeven worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt mijn antwoord niet goed gelezen!
1 ik zeg dat de aardlekschakelaar ingrijpt(niet elk metaal in de keuken is geaard, het chassis is maar een voorbeeld)
2 ik raad het juist af!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Een schok: Misschien als je de kale koperen draadjes had aangeraakt. Een klap: zo goed als zeker. De draadjes zouden tegen elkaar aangekomen zijn. Een flits en je zekering gaat door.
escape
11 jaar geleden
Waarschijnlijk was er eerst een kortsluiting ontstaan,maar denk niet dat u daarzelf iets zou van ondervonden hebben.