Onze Pelgrim inbouw vaatwasser bromt en maakt soms kortsluiting. Wat kan het zijn?

We hebben een Pelgrim vaatwasser uit 2007. Sinds kort heeft ie kuren. De problemen zijn als volgt:

- Bij inschakelen volgt een lang gebrom. Er wordt niet altijd water ingepompt, maar bij sommige programma's ook weer wel. De vaatwasser spoelt dan wel door en pompt het water ook weg. Bij korte programma's gaat het meestal wel goed.

- In sommige gevallen maakt de vaatwasser meteen na aanzetten kortsluiting. Dit kan na 30 seconden zijn, na 3 minuten, maar ook gerust pas na een half uur. Er is geen peil op te trekken.

==

We hebben de volgende zaken al gecontroleerd:

1) Filters in de afwasmachine zelf opengehaald en schoongemaakt. Was overigens niet echt nodig.

2) Afvoerslang gecontroleerd. Deze is schoongespoeld en niet verstopt.

3) Aanvoerslang gecontroleerd. Deze is goed en er komt voldoende water uit.

4) De bodemplaat eruit gehaald. Hier had overduidelijk water op gelegen. Schoongemaakt, maar oorzaak van lekkage niet kunnen vinden.

5) Vlotter schoongemaakt en getest. Deze lijkt te werken, maar hoe moet ik dit controleren? Als vlotter ingedrukt is, moet de vaatwasser dan meteen uitgaan? Of heeft het indrukken van de vlotter niet meteen effect?

Heeft iemand nog een ander idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak van de buiten en binnen kant een foto en plaats ze hem hier

Antwoorden (2)

Dat gebrom bij het aanzetten kan wijzen op een defect van de water inlaat/afsluitklep, daar waar de waterleiding op de machine is aangesloten.
Dit is een elektromagnetische spoel die de klep bedient met een zgn. plunjer om het water onder leidingdruk binnen te laten.
Door kalkafzetting kan deze inlaat/afsluiter te stroef werken en ontstaat een brom.

De spoel wil de plunjer nl. aantrekken maar door kalkafzetting is de weerstand te groot waardoor de plunjer onvoldoende naar binnen kan worden getrokken.
Brommen is dan het resultaat en door oververhitting van de spoel kan een soort van "kortsluiting" ontstaan. Het is nog net geen echte kortsluiting want dan zou de vaatwasser het helemaal niet meer doen en direct de zekering uit laten slaan.
De spoel krijgt zijn koeling van het langs stromende water in het inlaathuis.

De vlotter schakelaar zorgt ervoor dat het waterniveau in de machine niet te hoog wordt. Zou die niet werken dan heb je zo een overstroming in je keuken.

Met het vervangen van de inlaat/afsluiter unit is het probleem verholpen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Een minder vaak voorkomende oorzaak kan zijn:

Als de vaatwasser een elektro mechanische programmaklok heeft (dus geen digitale besturings computer) dat deze klok de probleemveroorzaker is.
Deze klok kan door slijtage blijven hangen en daardoor gaan brommen.
Vitale functies zoals waterinlaat, verwarmen of afpompen worden dan niet ingeschakeld of het programma blijft juist "hangen" en de machine blijft eindeloos door wassen.

Maar afgaande op je probleemomschrijving lijkt dit niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Intussen ben ik weer wat verder. Ik heb vanochtend de vaatwasser tevoorschijn gehaald. Het gebrom blijkt bij de afvoer van de vaatwasser te zitten. Het gebrom is dus getraceerd! Daar draait een schoep die ervoor zorgt dat het water hergebruikt of weggespoeld wordt. Ik heb deze afvoer helemaal opengehaald, maar er was geen sprake van vuil of kalk. De schoep kan ook vrij ronddraaien en doet dat ook goed. Verder heb ik t.h.v. de afvoer ook een ding gevonden. Rond plugje met wit (meet?)dopje. Ik vermoed dat dit de temperatuursensor is. De bovenkant is wit uitgeslagen, 'k weet niet of dat kwaad kan. Verder ben ik eigenlijk niets bijzonders tegengekomen. De waterlekkage komt vrijwel zeker ook bij de afvoer vandaan, dus daar zal ik nog wat op moeten vinden.
Aan de inlaatkant ben ik nog niet geweest, omdat dat niet echt binnen handbereik is en daar hoor ik ook geen gebrom. Nadat ik alles weer terug heb gemonteerd, blijft het gebrom aanhouden. De vaatwasser blijft in de veronderstelling dat er nog water in zit (lijkt me). Nou is mijn vraag: zit er ergens in de vaatwasser een watermeter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Mind, Je verhaal weer even gelezen. Nee, er zit geen speciale sensor die meet of de kuip leeg is. De afvoerpomp wordt vanaf de programmaklok aangestuurd met een vaste tijdsinterval. Na het verstrijken van de afpomptijd gaat de klok een stapje verder naar het volgende programma punt. Die tijdsinterval is vast gekozen en zo gedimensioneerd dat de tijdsinterval ruim voldoende is om de kuip leeg te pompen. Een pomp die droog staat te draaien kan ook gaan brommen. De koeling van de pompmotor krijgt ie vanaf een vinnetje dat op de motoras aan de buitenzijde zit en van het water dat afgepompt wordt. Ik ga nu toch echt wel denken dat de stappenmotor in de programma klok het probleem veroorzaakt.
Probeer eens, als de machine draait en de kuren gaat vertonen de programmaklok handmatig 'n klein beetje te helpen... Als het programma dan gewoon verder gaat zit daar de krux. Lekkage water onderin komt vrij veel voor. Dat kan, als het langs open spanningvoerende delen komt, zorgen voor kortsluiting. Vaak zijn afdichtingsrubbers en ringen aangetast door het agressieve afwasmiddel wat lekkage gaat opleveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet zozeer een draaiknop die doortikt. Het is gewoon een knop voor express / 60 / 90 graden en uit. Ik kan het programma dus ook niet een zetje vooruit geven. Ik heb 'm nu weer teruggezet op de plek. Hij staat aan en 'k ben benieuwd wat er gebeurd. Tot op dit moment geen kortsluiting, maar wel alleen maar gebrom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laatste poging.
In de vaatwasser zit ook nog een circulatiepomp. Deze pompt het ingenomen water in de machine rond langs de sproeiarmen boven en onder. Daardoor gaan deze ook draaien. Als al het andere het niet is dan blijft dit alleen nog over. Ook deze pomp is elektrisch, kan dus brommen en bij oververhitting kortsluiting veroorzaken. Afhankelijk van fabrikant en model is deze pomp meestal onder de kuip gemonteerd.
Om deze te bereiken zal je de machine op z'n minst op de zij moeten leggen en via de onderkant bekijken.
Als de pomp nog werkt dan helpt vaak om de as van het motor anker met wat contactspray of kruipolie te smeren.
Dit kan overigens ook met de afvoerpomp.
De smering zorgt er dan weer voor dat alles weer voor lange tijd soepeltjes loopt.
De kans is groot dat u met een waterlek zit die de kortsluiting veroorzaakt, evenwel denk ik dat de verliesstroom schakelaar is die zijn werk doet en niet de automatische zekering.
Als het een vrijstaand model is kan het boven deksel eraf genomen worden door achteraan die 2 schroeven te lossen en het deksel naar voor te schuiven ook evt het achterpaneel eraf halen. Bij een inbouw machine kan u die normaal helemaal naar voren schuiven.
De machine nu aanzetten en al eens luisteren waar het geluid vandaan komt en tijdens de werking kijken waar er evt een lek is en dit dichtmaken.
Is er nergens een lek te bespeuren dan is de kans groot dat er ergens van een electrische draad de isolatie geschonden is door ergens tegenaan te wrijven. Dit kan u enkel vaststellen door de bedrading goed te bekijken en dan te isoleren. LET WEL, eerst de stroom eraf halen.
Alles wijst op één van deze fouten omdat het euvel zich niet steeds op hetzelfde tijdstip voordoet.
Dat gebrom komt, zoals aangegeven door Beer56, van uw water inlaatklep. Indien mogelijk demonteren en zuiver maken, zo niet best vervangen.
Als het door kalk is kan u die in een tas leggen met azijn erin. Succes.