Waarom is mijn 5megapixel foto niet 5 megabyte?

In de handleiding staat: je kan 1000 foto's maken als je 1MEG kwaliteit kiest. Op een 1 gig geheugen. En: je kan 500 foto's maken, als je 5MEG kiest. Ik zou verwachten: 200 foto's, een vijfde vanwege de 5 keer hoge resolitie. Blijkbaar is een 5meg foto maar 2 keer zo groot als een 1 meg foto. Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (2)

De gemaakte foto's worden in je camera al gecomprimeerd; scheelt opslag-ruimte; meestal is het gecomprimeerde formaat jpg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een foto heeft per pixel meer dan 1 byte nodig. Afhankelijk van de keuze in aantal kleuren tot 4 byte per pixel. Deze manier van opslaan (BMP) kost erg veel ruimte, daarom worden pixels samen gevoegd als ze dezelfde kleur hebben zodat er minder ruimte nodig is, het compresseren dus. Als je 5 mega pixel opslaat is het logisch dat je bij de meeste foto's meer pixels kunt samen voegen dan bij een 1 mega pixel beeld. Daarom is de compressie beter bij veel pixels en neemt de foto van 5 megapixels minder ruimte in dan 5 foto's van 1 mega pixel.