Hoe werken de sluitertijd / ISO waarden van een digitale camera?

Kan iemand praktisch uitleggen in welke situatie je welke instelling gebruikt.
Ik stel me dan voor donker, licht, binnen, buiten, volle zon, bewolking, ect.

Hoe verhouden de instellingen zich dan tot elkaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Tja, de camera heeft 4 dingen waarmee hij samenwerkend de belichting regelt. Namelijk sluitertijd, diafragma, iso en soms nog een Neutraal density filter (grijsfilter).

Ik begin bij de iso. Dit is de lichtgevoeligheid van de sensor. Hoe hoger het iso getal, hoe lichtgevoeliger de sensor maar ook hoe meer ruis je zult hebben. Er is dus een maximum waarbij een foto nog acceptabel is. Hierboven moet je nooit uitkomen.
De iso laat je meestal op de laagst mogelijk waarde staan, tenzij je in een donker omgeving zit, dan wil je namelijk een hogere iso omdat je een snellere sluitertijd wilt hebben. Hiermee hoe je nog geen statief te gebruiken of te flitsen.
Mijn camera is max. 400 iso. Dus met een hele goede lens zal ik bij binnenopnames of bij schemer de iso als noodoplossing opschroeven.

De sluitertijd wordt gebruikt om de sensor niet te lang te belichten. Hoe sneller hoe meer beweging wordt bevroren. Uit de hand fotograferen moet je toch al denken aan sluitertijden boven 1/60. Of 1/30 met trilreductie.
Hoe minder licht, hoe langer de sluitertijd zal worden. Hoe groter de kans op bewogen beelden.

De diafragma is de lensopening. Die regelt hoeveel licht er door de lens mag komen. Hoe kleiner de opening hoe meer scherpte het hele beeld heeft. Dit is een grotere F getal. Hoe groter de lensopening hoe meer er voor en achter het onderwerp onscherpte ontstaat. Bijvoorbeeld mijn goede lens heeft een grootste opening van F2.8
Bij die opening kan je de snelste sluitertijd gebruiken.

Binnen is het donker, dus diafragma zo groot mogelijk zetten (F2.8) en je krijgt de snelste sluitertijd, is dit nog niet genoeg dan pas de iso aanpassen.

ND-filter sla ik over, dat is te ingewikkeld voor een beginner. Maar in het kort gebruik je die alleen in de volle zon.

Dus binnen ben je beperkt, maar buiten in de zon kan je spelen met de parameters voor bevriezen en scherptediepte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super, alle antwoorden waren overigens waardevol, maar je moet er en kiezen! Ik ga snel eens buiten proberen, want binnen maakt mijn camera geen denderende foto's. Moet echt natuur licht hebben, anders te veel korrel!

Andere antwoorden (4)

Fotocamera's zorgen zelf voor een juiste belichting, maar je kunt daar ook mee spelen. Door diafragma of sluitertijd aan te passen krijgt je een heel andere foto. Ook een andere ISO waarde of bewust wel of niet flitsen kunnen jouw foto meer in de smaak laten vallen. Het maakt niet uit of je een digitale camera of een "ouderwets" fototoestel gebruikt. De belichting in de fotografie werkt altijd hetzelfde, het verschil is de wijze waarop de foto vastgelegd wordt....

Lees verder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer uit te zoeken welke iso waarden je camera goed aan kan, op hoge iso waarden wordt je beeld vaak korrelig. bij de ene camera is de foto kwaliteit nog goed op bijv. 400 iso andere camera 's kunnen hogere isowaarden aan , ondanks dat ze de mogelijkheid geven een nog hogere waarde te kunnen instellen.
verder zijn de sluitertijd , diafragma opening en isowaarde , waardes die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, als je de ene waarde verlaagd , zal een andere waarde moeten compenseren om de door de camera beoogde hoeveelheid licht binnen te kunnen laten .

als stelregel voor de beste fotokwaliteit zet je iso zo laag mogelijk en het diafragma zo nauw mogelijk (hoogste getal) . hier moet je een beetje bedreven in worden, want de bovenstaande stelregel heeft als consequentie dat de sluitertijd langer wordt , en de kans dat je foto beweging onscherp worden groter. daarom is goed fotograferen ook best moeilijk. want als je iets ziet wil je een foto maken , en niet 5 minuten met technische zaken bezig houden......succes !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even in het kort.

Sluitertijd:
De tijd die gebruikt wordt om de sensor te belichten.
Zo kan je de hoeveelheid licht die de sensor bereikt beheersen.
Dat varieert van 1/1000 ste van een seconde tot enkele seconden.

Deze instelling gaat altijd samen met diafragma.
Dat is de opening van het gat - de lens - waar het licht door moet.
De diafragma opening bepaalt niet alleen de hoeveelheid licht die naar de film of sensor wordt geleid, maar ook de scherptediepte. De scherptediepte is de afstand waarbinnen onderdelen van de foto scherp worden weergegeven. Hoe kleiner de opening, hoe hoger deze scherptediepte. Een diafragma opening van 2.8 heeft dus een veel kleinere scherptediepte dan een opening van bijvoorbeeld 11.
Aan deze getallen moet je echt even wennen.

De ISO_waarde was vroeger de lichtgevoeligheid van de film en staat nu voor de gevoeligheid van de sensor voor licht. Hoe hoger het getal, hoe gevoeliger voor licht.
Dus in donkere omstandigheden kan je dit opschroeven zeker als je niet wilt - of kunt - of mag - flitsen.
Bij hogere ISO waarde heb je wel veel meer kans op ruis {dat heette korrel bij film}.

Er zijn ontzettend veel websites voor beginnende fotografie:

http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/tips_en_truuks/hoe_kies_ik_de_juiste_iso_waarde.asp

http://hobby-en-overige.infonu.nl/fotografie/7802-fotograaf-speel-met-diafragma-sluitertijd-en-iso-waarde.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou gewoon eens op onderstaande link klikken, zie je voorbeelden en nog meer uitleg over andere zaken die fotografie zo mooi maken.
Succes.