Wat voor lens gebruik ik als ik foto's wil maken van een groot/breed straatbeeld?

Vorig jaar was ik in Londen. Prachtige straten daarzo maar ik had niet de juiste lens bij me. Inmiddels weet ik dat het een groothoeklens moet worden. Maar ook daar is weer veel keuze in. Hoe bepaal ik nu welke lens het beste is voor dit doel? Waar moet ik op letten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Je geeft niet aan welke camera je gebruikt, dat is jammer.
Als je met een z.n crop camera werkt, heb je wat anders nodig als bij "full Frame", en heb je een Nikon 1 of een 4/3 van b.v. Olympus ligt het nog weer anders.
Ga uit van APS C Crop dan zou je moeten kijken voor ongeveer 15-18 mm aan de groothoek kant, ruim 90 graden over de diagonaal (zo meten ze dat nu eenmaal, weet niet waarom).
Nog korter (groothoekiger) kan ook, er zijn zelfs objectieven van 8 en 10 mm, maar dan krijg je echt last van vervormingen, het is specialisten werk.
( voor full frame de waarden anderhalf keer zo groot, voor 4/3 een derde kleiner, voor Nikon 1 de helft)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mij niet te zien, waarschijnlijk iets weggevallen. In dat gevalzou ik gaan voor een Tokina 12-24 f4. Prachtig objectief, niet te duur, razend scherp en weinig vertekening. Groothoek van 12 mm komt overeen met 19 in FF en dus een mooie 95°, ideaal in de stad....
Heb m zelf op m'n Nikon D7000
Dit is wat ik te zien krijg: Wat voor lens gebruik ik als ik foto's wil maken van een groot/breed straatbeeld? 22 uur geleden
nog 6 dagen te gaan Vorig jaar was ik in Londen. Prachtige straten daarzo maar ik had niet de juiste lens bij me. Inmiddels weet ik dat het een groothoeklens moet worden. Maar ook daar is weer veel keuze in. Hoe bepaal ik nu welke lens het beste is voor dit doel? Waar moet ik op letten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, is leverbaar voor meer merken, ook voor jouw Canon. Kijk op http://www.kamera-express.nl/product/1217013/tokina-12-24mm-ii-f-4-0-at-x-pro-dx-new-canon-ef-s-incl-zonnekap/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Succes ermee!

Andere antwoorden (1)

Als je keuze wilt hebben, zou ik twee lenzen meenemen. De standaard lens heeft een brandpuntsafstand van 50 mm, dit stamt nog uit de "film"periode. Alles wat daarboven zit heet telelens, alles daar beneden groothoeklens. In jouw geval zou ik voor dat soort gevallen ook een telelens meenemen. De groothoeklens van 28mm t/m 75mm of 100/125 mm. Een telelens voor het verre gebeuren en om in te zoomen op details. Dit mag de specificaties van een groothoeklens best overlappen bv. 75mm t/m 250mm o.i.d. Bij groothoeklenzen korter dan 28 raakt het beeld snel vertekend. Succes!