Welke foto-instellingen hebben invloed op RAW-foto's?

Op mijn fototoestel (Nikon dSLR) kan ik heel veel instellen. Ik vraag mij af welke van die instellingen wel of geen invloed hebben op de RAW-foto's (ik sla foto's zowel in RAW als in JPG op).

Sluitertijd, diafragma en ISO-waarde hebben invloed op de RAW-foto. Ik vermoed dat ook de kleurdiepte invloed heeft.

Maar hoe zit het met alle andere instellingen? Om een paar voorbeelden te noemen: witbalans, d-lighting, kleurruimte (sRGB of AdobeRGB), verscherping, "vivid"-instelling, ruisonderdrukking, enzovoort.

Welke instellingen hebben wel, en welke hebben geen invloed op de RAW-bestanden?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Camera's
1.6K

Het beste antwoord

Sluitertijd en diafragma zijn twee hardwarematig zaken. Dus de snelheid van de sluiter en de opening van de sluiter. Dus het hoeveelheid licht welke op de sensor valt.
Inderdaad invloed op RAW.
De Iso heeft te maken met de versterking van de elektriciteit die de pixels opwekken. ook een hardware zaak dus -> geen invloed.

Kleurruimte heeft te maken met welke 'kleuren' aan de pixels worden gegeven. Dit heeft dus invloed op de RAW.

verscherping, ruis, witbalans zijn bewerkingen die na de opname worden gedaan. RAW heeft hier geen invloed op, omdat die van voor de bewerking wordt gemaakt.
Je andere opties ken ik niet zo.

Er 'kan' een probleem komen wanneer het licht een heftige kleur heeft en je achteraf de witbalans wilt bijstellen. Dus stel het beeld heeft erg veel geel. Dan kan je belichting er misschien voor zorgen dat de kleur geel uitgebeten wordt. Je mist dan een kleur en de witbalans kan dat niet meer herstellen.
Soms is het handig om je camera's op het witbalans goed in te stellen en dan je belichting te bepalen. Let erop dat je schermpje en de histogram worden bepaald vanuit de JPG afbeelding (dus met alle bewerkingen van je instellingen). Dit om je camera snel te houden.

---

Als je RAW en jpg schiet, dan zul je wel alle instellingen telkens goed moeten hebben staan, of je kiest ervoor dat jpg niet perfect hoeft te zijn.
Zelf was ik ook met beiden begonnen, maar achteraf blijft dat jpg nooit goed is (lees perfect), dus nu schiet ik alleen RAW en controleer ik alles in photoshop.

Toegevoegd na 5 uur:
ISO -> Wel invloed (is hardware zaak).

Lees het allemaal eens na...
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/RAW-file-format.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

RAW bestanden zijn feitelijk niet-intwikkelde negatieven: Wat de camera heeft opgevangen wordt weg geschreven. Dus instellingen die het functioneren van de camera beinvloeden belanden wel op je raw (focus, gevoeligheid sluitertijd en diafragma). De rest niet. Zelfs de sluitertijd kan je na-bewerken, hoewel dit niet hetzelfde effect geeft als daadwerkelijk langer of korter belichten. Kleurdiepte witbalans ed zijn allemaal na-bewerkingen. Die kan je allemaal in de bewerkings software naderhand veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je zelf al zegt: De ISO waarde, de sluitertijd en het diafragma, de rest werkt alleen voor de JPG's. Is logisch, RAW is RAW (NEF) alleen de pure gegevens, net als bij een film van vroeger: gevoeligheid bepaalt sluitertijd diafragma/combinatie, en dat geeft een negatief (RAW bestand) wat je daarna "ontwikkeld" in een raw converter, ik gebruik NX2 van Nikon zelf, Lightroom is een andere, en er zijn er nog meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als fotograaf fotografeer ik alleen in RAW. Zoals je ooit met Jpeg deed, waarbij van belang zijn ISO, sluitertijd, diafragma, autofocus en witbalans, doe je nu hetzelfde in de RAW-instelling. Voor de verwerking op je PC kies je voor een goed software-programma (bv. Lightroom 3) Van hieruit importeer je de foto's en verwerk ze naar het beste resultaat. Ben je daar tevreden over, dan exporteer je alleen je beste foto's naar een zelf gekozen foto-map op je PC. Je kunt dan nog kiezen of je ze als RAW, Jpeg of in beide uitvoeringen wil hebben.
Het fotograferen in zowel RAW en Jpeg samen, vind ik niet nodig, omdat dat ook te veel geheugen op je kaart inneemt.
In plaats van Lightroom, kun je ook een ander (soms bijgeleverd) programma nemen. Nikon gebruikt vaak Aperture.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nikon gebruikt Capture NX (II), Aperture is een Apple programma, en kan voor alle digitale camera's gebruikt worden. Je kunt je foto's na bewerking ook opslaan als TIFF, dan raak je niks kwijt van de inhoud, terwijl bij JPEG een grot deel wordt weg gekieperd.