Wat is nu het verschil tussen de volgende 3 digitale camera's?

Je hebt tegenwoordig 3 soorten digitale camera's om mee te fotograferen, de digitale (compact) camera, de digitale spiegelreflex camera en de PEN camera. Wat zijn nu de daadwerkelijke verschillen en met welk soort camera maak je nu echt de allermooiste (en scherpste) foto's, zonder over prijzen te praten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
1K

Het beste antwoord

Er zijn grote en kleine verschillen:
Een compact is klein, zoals de naam al zegt, en heeft ook een (heel) kleine sensor, waar dan toch door de fabrikant heel veel "megapixels" op worden gebakken, zodat die pixels noodgedwongen ook héél klein zijn, en dientengevolge heel gevoelig zijn voor ruis (zie ander antwoord). Daarnaast hebben de meeste géén zoeker, je moet op een , in zonlicht praktisch onzichtbaar scherm instellen.
De "PEN" camera's zijn wat groter, hebben ook een wat grotere sensor, dus minder gevoelig voor ruis, en zijn voorzien van wissel optiek, hebben dus meer mogelijkheden, MAAR: geen zoeker, doffe ellende, want je moet nu ook weer gaan instellen op dat rotte schermpje, wat misschien onder gunstige omstandigheden nog wel wil lukken, maar als je er een teleobjectief opzet wordt het nagenoeg onmogelijk het ding vast te houden, op armlengte voor je uit. Zag dezer dagen nog iemand staan klungelen met zo'n ding, had er een foto van moeten maken!
Dan heb je de DSLR's, Groot zwaar en allemachtig praktisch! De objectieven kunnen tegen van alles en nog wat gewisseld worden, de sensor is weer groter, en bij enkele zelfs net zo groot als bij "kleinbeeldfilm", dus nog minder, tot bij de duurste nauwelijks nog ruis, meer gevoeligheid (minder licht nodig om toch puike foto's te kunnen maken). Daarnaast een echte zoeker: al sta je in vol zonlicht, en voel je de hitte in je nek, je zoeker beeld blijft volledig zichtbaar en te beoordelen. Daardoor zul je minder vaak "net ernaast" hoeven te zeggen. Bovendien is het beeld van zo'n grotere sensor beduidend groter van beeld inhoud: meer details, groter kleurbereik, scherper ( de meeste dslr's hebben 12 of 14bits beeld sensoren, de compacts (op een enkele na) geven alleen JPG bestanden , die 8 bit zijn, en gecomprimeerd.
Daarnaast heb je ook nog een heel klein groepje van digitale meetzoeker camera's, die ook een goede zoeker hebben en een grote sensor, dus goed beeld, ze zijn iets lichter als de dslr's maar hebben ook wat minder mogelijkheden. En ze zijn duur (Leica is er één van)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je hebt het over systemen en binnen deze systemen is er geen principieel verschil wat betreft de te bereiken beeldkwaliteit. Dat was bij de analoge camera's ook al zo; de kleine compact Rollei 35S maakte met zijn Zeiss-lensje even scherpe plaatjes als de duurste spiegelreflexen met het zelfde filmformaat.
Op een compact kun je echter geen andere lenzen zetten; je kunt dus geen macro- of tele-opnamen maken.
Blijft over het gebruiksgemak/mogelijkheden:
De PEN-camera heeft geen meetzoeker; je kunt je beeld dus alleen beoordelen via het display wat bij zonlicht, vooral wat van achter je komt, moeilijk tot onmogelijk is.
Dit kan dus het resultaat heel negatief beïnvloeden; het zelfde geldt voor de compact.
Een spiegelreflex is groter en zwaarder, je foto's zijn niet per definitie beter, maar je hebt wel meer mogelijkheden.
Met een camera die je thuislaat omdat hij lastig is om mee te nemen maak je helemaal geen goede foto's.
Bedenk verder dat je voor een vergroting tot A4 niet meer dan 4 a 5 Mpixel nodig hebt; de rest is voor dat formaat overbodig, meer dan 8 Mp kan ruis opleveren.

Toegevoegd na 5 uur:
Ruis uit zich in witte stippen of vage vlekken in afbeeldingen.
Dit heeft te maken met de lichtgevoeligheid van de sensor.
Hoe kleiner sensors worden hoe minder licht er op ieder afzonderlijk oppervlak valt en daar kom je al gauw aan de ondergrens van de gevoeligheid van de cel.
De prestaties worden wat dat aangaat wel steeds beter.
Ik pretendeer ook niet te weten welke camera het nu aardig voor elkaar heeft, ik probeer alleen hoofdlijnen aan te geven waar je op moet letten.
Bij voldoende licht kun je meer transistors in een oppervlak zetten, meer pixels geeft dan geen probleem, dat komt pas als je met weinig beschikbaar licht (available light) wilt fotograferen.
De essentie van mijn antwoord is dat er tussen de diverse systemen geen kwaliteitsverschillen hoeven te bestaan. Dat neemt niet weg dat fabrikanten er voor kunnen kiezen om bepaalde technieken b.v. alleen bij een spiegelreflex toe te passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat houdt die ruis dan precies in?
In ieder geval +1 voor je uitgebreide antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruis........ door het aantal megapixels?
Ik heb geen ervaring met PEN camera's, dus ik beperk me even tot compact en spiegelreflex.

Compactjes zijn, zoals de naam al zegt, klein en compact. Makkelijk mee te nemen dus, zelfs in je broekzak als je een beetje grote zakken hebt. Handig voor beginners, de camera doet veel automatisch, zoals scherpstellen, diafragma en sluitertijd kiezen. En hebben vaak voorgekozen programma's, bijv. programma's voor landschap, voor portret, voor heel dichtbij etc. Als leek hoef je dus niets te weten, maar alleen een knopje op het goede programma te zetten. Makkelijk dus.
Maar je kan weinig zelf kiezen, dus voor wat meer ervaren fotografen vaak te beperkt. Ander nadeel is dat de kwaliteit vaak toch vrij laag ligt, veel hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid van 800 iso, maar die foto's zijn lelijk en vlekkerig.

Spiegelreflex: Groter en duurder. Hebben tegenwoordig ook automatische scherpstelling, automatische diafragma en sluitertijd, automatische witbalans. Dus je kan ook wel makkelijk fotograferen, maar die voorgekozen programma's hebben ze niet altijd. Dus zal je toch zelf moeten leren welke instellingen je moet gebruiken in welke situatie. Dus minder makkelijk.
Maar wat je ervoor terug krijgt is dat je bijna alles zelf kan kiezen. Je kan zelf scherpstellen, bijvoorbeeld op een dunne lijn van een hekje waar je doorheen fotografeert (dat lukt de automatische scherpstelling vaak niet), je kan zelf de witbalans instellen (dus geen gele foto's meer als je binnen fotografeert).
En vooral: je kan zelf diafragma en sluitertijd instellen, dus je kan precies bepalen hoe groot stuk je scherp wilt hebben, of precies de juiste snelheid om een voorbijrijdende autote bevriezen of juist precies hoe blurry die moet zijn.
Ander zeer groot voordeel is dat je verschillende lenzen erop kan zetten. Daarnaast is de lichtgevoeligheid veel beter dan bij compactjes en is beeldkwaliteit ook hoger (niet alleen de hoeveelheid pixels, ook de kwaliteit van die losse pixels).

Dus wil je echt zelf kunnen bepalen hoe een beeld eruit ziet, is een spiegelreflex het beste. Vind je dat niet belangrijk en wil je gewoon goed scherpe foto's van dat wat je ziet, is een compact vaak ook genoeg. Compactjes vallen wel minder op, voor reportages kan dat soms handig zijn.

PEN ken ik niet echt, maar het lijkt een tussenvariant te zijn, die tussen reflex en compact in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De duurdere spiegelreflex camera heeft niet alleen een betere lens dan de gemiddelde compact. Hij is niet voor niets tamelijk zwaar. Daar zit een scala aan techniek aan en dat is niet voor niets. Een goed objectief weegt ook veel zwaarder, door al dat glas, dan een goedkoop objectief.

Met een compact kun je WEL macro of tele-opnamen maken:
Met mijn oude Minolta E323 maakte ik prachtige macro-opneman. Met de nieuwe Lumix DMC TZ7 van Panasonic met zijn 12 keer zoom kan je behoorlijk tele!

Als het grote nadeel van de PEN zou zijn dat ie geen meetzoeker heeft, dan geldt dat ook voor bijna alle compact camera's van tegenwoordig.
De kwaliteit van de Pen en de mogelijkheden zijn ongeveer die van een DSLR, maar hij is kleiner en lichter en makkelijk mee te nemen en je kunt lenzen verwisselen.

Ruis (noise) in een foto door
Een willekeurig patroon van kleine vlekken en spikkels op een digitaal beeld die doorgaans ongewenst zijn, veroorzaakt door de elektrische signalen die geen beeld vormen. Het gaat hier te ver om daar uitgebreid op in te gaan, maar ruis wordt NIET veroorzaakt door meer megapixels. Het heeft te maken met de hoeveelheid licht die op de sensor valt en de instelling van je ISO waarde op je toestel. De ene camera scoort wat dat betreft beter dan de andere.

Het blijft een persoonlijke keuze, met als eerste vraag: wat wil ik, wat ga ik er mee doen.

Wil je alles over camera's weten, plaatjes hoe ze er aan de binnenkant uitzien, vergelijkingen etc. dan moet je hier zijn:
http://www.dpreview.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de drie camera's binnen dezelfde prijsklasse neemt, dan komt heb je een dure compact en een simpele spiegelreflex.

De dure compact zal een hele goede lens kennen en geeft daardoor een helder en scherp beeld.
Maar de spiegelreflex heeft een grotere sensor en heeft daardoor al een goed helder beeld en goede scherpte.

Als je een middenklasse compact neemt en een middenklasse spiegelreflex, dan wint de spiegel het. Alleen al doordat de sensor groter is.
Maar een middenklasse reflex is als veel duurder dan een middenklasse compact.
Dus hoe duurder hoe beter de kwaliteit. Dus hoeveel wil je uitgeven?

De PEN camera ligt tussen de spiegel en de compact in, qua sensor grootte.
Maar ook de lens is uitermate belangrijk voor de kwaliteit van het beeld.
Dus veel geld is goed beeld.

Zegt nog niets over de foto. Een goede foto wordt door de fotograaf gemaakt, niet door de camera.
Een goede foto hoeft niet altijd scherp en helder te zijn.