Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is beeldverhouding 4:3 en 16:9 niet hetzelfde?

Het verschil tussen een foto in 2:3 (bijvoorbeeld 10 x 15 cm) en in 3:4 of 4:3 (10 x 13,3) is duidelijk. Maar 4:3 is toch dezelfde verhouding tussen hoogte en breedte als 16:9? De vraag is eerder gesteld, ook op andere sites en er zijn steeds mensen die beweren dat 16:9 breedbeeld is. Voor mijn gevoel is juist 2:3 breder. Hoe zit het?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Camera's
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een verhouding van 4:3 komt overeen met een verhouding van 16:12 en dus niet 16:9. Bij 16:9 is het beeld dus in verhouding breder dan bij 16:12.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ha, natuurlijk! Om de een of andere reden had ik in mijn hoofd dat 4x4=16 en 3x4=9. Dank voor dit simpele antwoord op een domme vraag. Om de een of andere manier mag ik van goedevraag.nl nog geen beste antwoord selecteren en pas over 35 minuten de vraag sluiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat komt doordat ze het nog zitten ná te rekenen ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb vroeger exact dezelfde gedachte gehad 4^2 bij 3^2=16 bij 9. Dus dan is het toch hetzelfde? Oh wacht...

Andere antwoorden (1)

Omdat 16:9 kwadratische verhouding van 4:3 is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Handig bij de menselijk gezichtsveld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding