Is er een instelling op mijn camera om de achtergrond wazig te maken?

Momenteel heb ik een canon powershot sx1. Ik vind het heel mooi om bijvoorbeeld op de voorgrond een hele mooie bloem te hebben, en dat de achtergrond wazig is.
Het is me al een paar keer gelukt om zo'n foto te maken, maar ik heb geen idee hoe ik het eigenlijk deed.
Is hier een instelling voor? Of hoe moet je dit effect krijgen?

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat heeft te maken met de diafragma-instelling van je camera. Met een compact camera is het meestal een stuk moeilijker dan met een spiegelreflex camera omdat je de instellingen meestal niet handmatig kunt instellen. Hoe kleiner het diafragmagetal dat je gebruikt hoe kleiner het gebied wordt (in diepte) dat scherp wordt weergegeven. Heb een artikel bijgevoegd waarin je kunt lezen hoe dit in elkaar steekt.

Bronnen:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubrie...

Als jouw camera geen echte diafragma instelling heeft(*), kun je de scherptediepte maar op 1 manier verlagen: inzoomen. Dat is, zeker met een superzoom redelijk tot goed te doen: doe een stap achteruit, zoom in, en maak de foto nog een keer. Ingezoomd fotograferen vraagt om een vaste hand. Probeer het uiterste zoombereik te vermijden, daar is de kwaliteit niet op z'n hoogst. (*) De meeste hebben dat niet, de duurdere wel. Het moet in de handleiding te vinden zijn.

De Poweshot sx1 kun je bijna net zo instellen als een spiegelreflex: AE modus kiezen en kleinste getal (grootste lensopening) selecteren, en de camera regelt de rest. Houd er rekening mee dat de je de ISO waarde (gevoeligheid) zo laag mogelijk houd en zoveel mogelijk inzoomt op je onderwerp voor het meeste effect. (gebruik alleen de optische zoom, niet de digitale, dat gaat weer ten koste van de kwaliteit) Het effect wordt ook sterker als de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond wat groter kunt houden door bijvoorbeeld je opname standpunt iets te verlagen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100