Waar kan je foto's laten afdrukken zonder dat de helft van de foto wordt weggesneden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.3K
Kimath
12 jaar geleden
Wat voor formaat zijn de foto's?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil graag foto's in mijn portfolio plaatsen, ik denk een A4tje groot. Als je kleiner dan A5 doet (ik weet niet de exacte maten), dan worden delen van de foto weggesneden.

Het beste antwoord

De enige reden waarom een deel van de foto wordt weggesneden, is dat die foto's een andere verhouding hebben als het papier waarop ze worden afgedrukt.
Dus als je ze op standaard formaten af laat drukken, dan zal je er zelf eerst voor moeten zorgen dat de verhoudingen van de foto's kloppen. Dan moet je ze dus zelf gaan bijsnijden. Het voordeel is dan wel dat jij de keuze hebt hoe er gesneden wordt.

Sommige afdrukcentrales snijden zelf het papier bij en worden ze alvast kleiner afgedrukt. Maar het nadeel is dat je dan allemaal verschillende formaten afdrukken krijgt, als die foto's allemaal andere verhoudingen hebben.

Wil je echt alle controle hebben, dan moet je naar een vaklab gaan, of zelf de foto's gaan afdrukken.

Het is voor mij al te lang geleden dat ik mijn foto's bij een afdrukcentrale laat afdrukken. Dus exacte plekken kan ik je niet geven.

Normale verhoudingen zijn 1:3 (10x15) of in geval van compact camera's 3:4.
Maar bij een afdrukcentrale heb je nooit alle controle over enigszins bijsnijden. Want vaak worden de foto's ook een fractie ruimer op het papier gezet. Dus als elke milimeter van het beeld is bepaald, dan moet je zelf gaan afdrukken of naar de vaklab.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor het inlijsten in passe-partou. Laat je die snijden, dan snijden ze hem altijd wat krapper en dan misschien je misschien net een randje die je juist zou willen houden. Zoals bijvoorbeeld mijn avatar foto, welke ik aan mijn ouders kado heb gedaan. Ik moest er goed op letten dat je rechts en boven nog wat ruimte over hield, als werd het erg benauwd in de foto.

Dus ook voor het inlijsten, doe je het liefste alles zelf. Zeker als je heel kritisch bent op de inhoud van de beelden. Dit geldt natuurlijk niet voor elk beeld natuurlijk.