Onscherpe foto's Canon EOS 350D 18-55mm lens?

Op een of andere manier wilt mijn Canon EOS 350D met 18-55mm lens geen goede scherpe foto's maken in de M stand? (gebruik af en toe ook een statief)
De foto's blijven toch een beetje onscherp (zelfs na aanpassing in Photoshop) naar mijn smaak maar
autofocus staat aan dus ik snap het niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
2.2K

Het beste antwoord

Heb je een voorbeeld van wat je bedoelt? Hoe onscherp noem je onscherp? Een paar mogelijkheden:

- 'Een beetje onscherp' - Als je heel erg inzoomt in Photoshop kan het wel kloppen dat je een beetje onscherpte ziet. De 18-55 is een hele slechte en goedkope lens, die 'gratis' bij de camera zit als je hem koopt. Probeer in een winkel eens een foto te maken met een goede lens. Misschien is dat het probleem.

- Als je echt behoorlijk onscherp bedoelt, dan is het iets anders. Bij welke sluitertijden maak je de foto's op de M-stand? Een te lange sluitertijd is natuurlijk funest voor de scherpte, de kleinste trilling kan dan al voor onscherpte zorgen. Een beetje wind, of zelfs de klap als de spiegel opklapt. De M-stand is sowieso alleen in specifieke omstandigheden aan te raden.

- Verscherpen in Photoshop kan een onscherpe foto nooit scherper maken. Het is voor mooie afdrukken absoluut noodzakelijk om verscherping toe te passen, maar dat gaat om iets anders. Iets dat de camera niet heeft 'gevangen', kun je op de computer nooit bijmaken. Waar een foto onscherp is, kun je hem dus nooit scherper maken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waar u even naar moet kijken is, of u de stabilisator heeft aangezet. Dit scheelt een hoop, bij het tegengaan van het effect van het niet helemaal stilhouden van de camera bij het afdrukken.

Verklaart trouwens niet dat de foto's ook onscherp zijn, bij het gebruik van het statief.
14 jaar geleden
Zijn alle foto's altijd onscherp? Zit er verschil tussen die met statief en die zonder? Wat voor sluitertijden gebruik je als je statief gebruikt, en weet je of ie echt goed stabiel is? Ook met statief kan je bewegingsonscherpte krijgen, als je een lange sluitertijd gebruikt en/of je statief niet stabiel genoeg is. Als je de ontspanknop indrukt, beweegt de camera dan een klein beetje?
Welk merk objectief (lens) gebruik je?
Heb je het met andere objectieven ook, of alleen met deze? En heb je dit objectief wel eens op een andere camera geprobeerd?

Het kan liggen aan je camera, aan het objectief, de communicatie tussen die 2, je statief/beweging.
Ik heb zelf ook een 350D en ik merk dat de autofocus het niet altijd echt goed doet. Krijg je het wel goed scherp als je zelf scherpstelt?
Heb je het bij alle diafragma's? Als de scherptediepte erg klein is, kan het soms lijken alsof hij niet goed scherpgesteld is, maar is het probleem dat er gewoon maar een heel klein stukje scherp is.
En wat voor iso gebruik je? Sommige mensen denken dat een foto met veel ruis onscherp is, terwijl het dan in feite een ander probleem is.

Je kan altijd even langs een fotowinkel gaan, met je camera, lens en wat foto's, en hen om raad vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt hem in de M stand staan, dat betekend dus dat je zelf alles moet instellen. Gebruik je dan een groot diafragma (klein getal) en korte tijd, of juist andersom. In het eerste geval is de scherpstelling erg kritisch. Ikzelf opteer altijd voor de A stand, waarbij ik dan zelf het diafragma kies, en de camera een bijpassende sluitertijd laat kiezen, dan weet ik in ieder geval zeker dat het met de instel-scherpte wel goed zit, bewegings-onscherpte is natuurlijk een ander verhaal.
Als ik je vraag lees, krijg ik het idee dat het eigenlijk nooit goed is, en dat lijkt toch meer op een fout in de camera.