canon lithium batterij na 1 dag al bijna leeg. kan dit?

nieuwe camera gekocht en batterij opgeladen. in camera laten zitten en na 1 dag batterij bijna leeg. camera bijna niet gebruikt. alleen even getest. d.w.z. paar foto's en filmpje van 1 minuut. waar kan dit aan liggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt er alleen maar een paar foto's gemaakt. Ik ga er niet vanuit dat dat een hele dag duurt? Heb je em al die tijd aan laten staan? Toen ik een Nikon workshop van 3 uur in een dierentuin volgde, was mijn camera ook zo goed als leeg na die 3 uur. Ik heb daarbij constant in allerlei situaties moeten schieten, en ik heb allerlei verschillende instellingen gebruikt. Het is heel normaal dat je camera zo "snel" leeg is. Ik neem aan dat Canon ook wel reserve batterijen verkoopt.

Het beste antwoord

Hallo RVR,

Dat een nieuwe batterij op zich snel leeg is kan. Dit daar de batterij de eerste keren, 5 tot 10 keer laden, niet de gehele lading vast houdt. Je zal merken dat na een keer of vijf gebruik , dus leeg en laden, de gebruikstijd zal toenemen. Dit daar de batterij eerst intern de zaak op zijn plaats moet krijgen. Dit klikt gek maar is absoluut waar, veel batterij leveranciers vermelden dit ook in de gebruiksaanwijzing voor het installeren van de batterij. Dus maak je nu nog niet direct zorgen en wacht eerst even af wat hij doet. Ik verwacht dat na een aantal keren laden de batterij gewoon zijn spanning blijft behouden. Dan is daarna het verstandig om de batterij steeds tot het eind aan toe te gebruiken. Dit daar het interne geheugen van de batterij altijd een beetje spanning blijft behouden. Deze beetjes stapelen zich op en dan heb je effect dat je ook weer minder spanning in je batterij houdt. Mocht je daar last van krijgen gewoon de batterij in de camera en deze een nacht met zoveel mogelijk spanning verbruik aanlaten tot je batterij leeg is. Daarna weer opladen en gewoon gebruiken, succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om te beginnen gaan in compactcamera's de batterijen veel eerder leeg dan je verwacht. Dat komt doordat alles in de camera gemotoriseerd verloopt en je overal het kleurendisplay voor gebruikt.
Aan de andere kant, je zegt dat je hem in die dag nauwelijks gebruikt hebt, dus dan kan het ook om een kapotte batterij gaan.
Tot slot: bij een spiegelreflex (je schrijft er niet bij wat voor soort camera het is) moet de batterij gemakkelijk vijfhonderd opnames meegaan. Bij normaal gebruik dan. Dus als je heel veel terugkijkt en heel veel met Live-View (dus met het schermpje als zoeker) werkt wordt het ook gauw korter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het betreft een power shot camera, dus geen spiegel reflex
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha, dat is er dus eentje waarbij je overal het display voor gebruikt, plus waarbij alles gemotoriseerd verloopt.
Ik heb ook een powershot gehad (een 570, al wat langer geleden) en inderdaad, die vreten energie. Altijd een paar setjes volle batterijen meenemen.
Lees vooral ook even het antwoord op http://www.goeievraag.nl/vraag/elektronica/cameras/2700-mah-oplaadbare-batterijen-definitie.58607 want daarin staat heel nuttige ino over dit onderwerp.
U kan beter de batterij eens vol laden, zo een 24 uur.
Daarna normaal gebruiken en oordelen of die voldoet aan de beloofde gebruikstijden.
Indien dit niet het geval is moet u aanspraak maken op uw garantie en terug naar de verkoper gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even relativeren, ik kan mij voorstellen dat u alle instellingen en menu's eens doorlopen heeft wat met Live-vieuw natuurlijk de batterij extra belast.