Welke groothoek lens voor Canon 600d?

Ik heb een Canon 600d en wilt een nieuwe groothoeklens kopen.
Ik zit vooraal te kijken naar de Sigma 10-20 (small frame) en Tokina 11-16 (full frame)

De Canon 600d heeft een small frame sensor.
Welke zou ik dan beter kunnen kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.4K

Antwoorden (3)

De 10-20, omdat een FF lens gecropped wordt op een APC-S en je dan dus hogere waarden krijgt 11(x1,6)-16(1,6).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Akkoord: de 11-16 wordt gecropped tot 18-25, maar...
... correct me if I'm wrong, maar de waarden die je ziet bij de 10-20 zijn *equivalent tot een 35 mm lens*, dus op een small-frame sensor wordt de Sigma 10-20 tóch een 16-32. Dat geldt voor alle lenzen: het zoombereik op de lens is afgedrukt als *equivalent tot 35 mm*.
Blijf bij het eigen merk en ga voor de EF-S 10-22
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, maar die kost €150 meer, en het is maar de vraag of het betere beeldkwaliteit levert, zeker met diagragma breed open.
Heeft wel als voordeel de USM en het groter zoombereik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
diagragma = diafragma , uiteraard... :-P
Zoals je ongetwijfeld weet (geef ze zelf aan) moet je de brandpuntafstand van je lens met een factor 1,6 vermenigvuldigen om te kunnen vergelijken met een standaard FF-sensor. Dat betekent dat de breedste hoek van de Tokina equivalent is tot een lens van 18 mm, en de Sigma equivalent tot 16 mm. Dat verschil is heel klein, maar soms kan dat nét het verschil maken tussen een foto die je wel of niet kan maken.
Aan de andere kant, als je een keer over wil stappen naar een FF-body, dan heb je niets aan de Sigma lens. Tweedehands zal de lens wat opleveren, maar nooit de volle waarde.
En dan komt de vraag: waarom ga je niet voor de Tokina 11-16 DX voor een APS-C body als je toch een Canon 600D hebt? Zoals je wellicht weet, de 'FX' modellen zijn geschikt voor full-frame, en de 'DX' alleen voor small-frame.

Sigma en Tokina zijn beide zonder meer prima lenzen te noemen... maar in dit specifiek geval moet ik tóch voor de Tokina 11-16 gaan, want deze lens krijgt hele lovende reviews van goede, onafhankelijke, gerenomeerde sites (Ken Rockwell, The Digital Picture...)
Het gaat om kleine verschillen, maar de Tokina geeft, zeker met een grote aperture, een prima fotokwaliteit, en vergeet niet dat de Tokina heeft een vaste minimum lichtwaarde van maar liefst f/2.8, en dat is heel handig om actie te stoppen om met weinig licht. Ook omdat het een FF-lens is (althans het FX-model), en zeker als je schiet met f/4 zal je bijna geen last hebben van vignettering, en dat is een bekend probleem met groothoeklenzen.

De andere optie is gaan voor de Canon 10-22, maar ik zou het niet snel doen. Het is meer dan €100 duurder, en de kwaliteit van de foto's is prima, maar niet beter, zeker niet beter dan de Tokina. Aan de andere kant, de Canon en de Sigma hebben een beter scherpstelsysteem (USM en HSM, resp.)

Helaas in het Engels, maar check de eerste review over de Tokina.
In de tweede vind je een vergelijking van de Sigma 10-22 met de Tokina 11-16 en andere vergelijkbare lenzen van Canon, Sigma en Tokina.
Alle lenzen hebben pro's en con's, maar als het gaat om beeldkwaliteit, dan zou ik gaan voor de Tokina. Als je op zoek bent naar flexibiliteit (groter zoombereik, met name) dan is wellicht de Sigma een betere optie, en ook de Canon 10-22, maar die is wel duurder.