Hoeveel megapixel moet een spiegelreflexcamera hebben?

Ik zit te twijfelen over Nikon of Canon. De Nikon heeft 16, de Canon 12, maar is dan ook 100 euro goedkoper. Zie je duidelijk verschil? De canon kwam het beste uit de test van de consumenten bond. Ik ben een beginner, maar wil er in de toekomst meer mee doen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Megapixels is maar een klein gedeelte van wat bepaalt of een camera geschikt is voor uw doeleinden.16 0f 12?is allebeide zeer veel,meer dan over het algemeen nodig is.beide merken zijn erg goed met hun camera`s.de vraag was,hoeveel megapixels MOET een spiegelreflex hebben?Moet niet,maar met minder dan 10 zou ik in deze tijd geen genoegen nemen.veel plezier met uw nieuwe hobby.

De hoeveelheid megapixels is meer belangrijk hoe groot jij foto's wilt gaan afdrukken. Voor een A4 afdruk is 12 en dus ook 16MPixels meer dan genoeg. Daarnaast is er een vuistregel dat hoe minder pixels er zijn, hoe groter een individuele pixel is (bij dezelfde sensor grootte). Hoe groter een pixel kan zijn, hoe helderder hij het licht kan opvangen. Dit resulteert in heldere foto's, betere kleuren en minder ruis bij hogere iso waarden. Maar pixels is tegenwoordig niet meer zo belangrijk. Wat wel belangrijk is, is de sensor grootte en de image processor. Dat Canon beter uit de test komt, verbaast me niets. Zeker niet als de Sensor grootte tussen je modellen gelijk zijn, is de mindere aantal MPixel doorslaggevend op de helderheid van de beelden, en dus ook een betere beoordeling krijgen. Maar qua Image Processing concurreren de fabrikanten ook heel erg. Van Canon ben ik wel zeer tevreden met de DIGIC-5 processor. Maar ik ben niet (meer) op de hoogte van de Nikon processoren.

Toen ik mijn spiegel reflex kocht, was 10 megapixel genoeg voor een 'spread' in een glossy (dus foto over twee pagina's fullcolour drukwerk). Voor de gemiddelde afdrukjes 'bij de hema' is 3 megapixel voldoende. Voor een flinke foto op een internet pagina (facebook etc..) is 2 megapixel ruim... Een goede vriend van me moest een foto aanleveren die op een banner van 12 x 4 meter gedrukt zou gaan worden. 12 megapixel was voldoende voor de klant. Het aantal megapixels is net als het aantal PK van een auto. Het staat leuk op het kaartje in de showroom, maar het zegt uiteindelijk weinig. Een auto rijdt je voornamelijk met het 'koppel' en foto's maak je door een lens. Van je auto gebruik je nooit het maximale vermogen (behalve in Zuid Beieren vol gas berg op). Van een kamera gebruiken de meeste mensen nooit alle megapixels effectief. Hoe meer megapukkel, hoe groter de files, dus hoe meer ruimte op je harde schijf en hoe zwaarder je computer belast wordt bij het bewerken. Koop vooral een kamera die lekker vast pakt. Waarvan je denkt 'ja, dit is hem'. Of je het zoekerbeeld prettig vind, en of je de knoppen intuïtief kunt bedienen is veel belangrijker als de resolutie. Die is bij elke kamera die je nu kunt kopen meer dan voldoende.

Ik ben begonnen met een spiegelreflex met 6 megapixel, de Nikon D70. Als je vraagt of dat voldoende is. JA Zou ik daar nu genoegen mee nemen? Nee. Met 12 miljoen en 15 à 16 miljoen zou ik wel genoegen nemen. Hoe meer pixels, hoe hoger ook de eisen die je moet stellen aan de lens. Met 20 miljoen pixels of meer zie je eerder de lensfouten. Minder pixels, betekent ook grotere pixels en dan mag je verwachten dat per pixel de kwaliteit beter is. Elk voordeel heeft dus zijn nadeel. Pak de camera vast en voel eens in je handen. Voel waar de knoppen zitten. Neem die camera, die goed voelt. Ik ben Nikon-fan (al jaren) en dus bevooroordeeld. In de praktijk zul je het verschil niet kunnen zien tussen Nikon of Canon, beide zijn topmerken. Neem daarom DIE camera die het beste voelt in JOUW handen.

Persoonlijk zoek ik altijd naar zo groot mogelijke foto's omdat ik soms met enorme resoluties moet werken. Als je net begint en het is voor de hobby zou ik je aanraden rond de 12~16 megapixels te zoeken. Ik wil je er wel even op wijzen dat het merk wel degelijk uitmaakt bij je uiteindelijke keuze. Als je besluit een Canon spiegelreflex te kopen, zul je er nooit een Nikon objectief op kunnen klikken. Hetzelfde geldt voor een Nikon spiegelreflex met een Canon objectief. Ik raad je aan eerst meer informatie te zoeken over de vele verschillende soorten objectieven die er te koop zijn, zodat je vooraf kunt zien of het merk van jouw keuze wel voldoet aan jouw eisen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100