Hoeveel megapixel moet een spiegelreflexcamera hebben?

Ik zit te twijfelen over Nikon of Canon. De Nikon heeft 16, de Canon 12, maar is dan ook 100 euro goedkoper. Zie je duidelijk verschil? De canon kwam het beste uit de test van de consumenten bond. Ik ben een beginner, maar wil er in de toekomst meer mee doen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Megapixels is maar een klein gedeelte van wat bepaalt of een camera geschikt is voor uw doeleinden.16 0f 12?is allebeide zeer veel,meer dan over het algemeen nodig is.beide merken zijn erg goed met hun camera`s.de vraag was,hoeveel megapixels MOET een spiegelreflex hebben?Moet niet,maar met minder dan 10 zou ik in deze tijd geen genoegen nemen.veel plezier met uw nieuwe hobby.

De hoeveelheid megapixels is meer belangrijk hoe groot jij foto's wilt gaan afdrukken. Voor een A4 afdruk is 12 en dus ook 16MPixels meer dan genoeg. Daarnaast is er een vuistregel dat hoe minder pixels er zijn, hoe groter een individuele pixel is (bij dezelfde sensor grootte). Hoe groter een pixel kan zijn, hoe helderder hij het licht kan opvangen. Dit resulteert in heldere foto's, betere kleuren en minder ruis bij hogere iso waarden. Maar pixels is tegenwoordig niet meer zo belangrijk. Wat wel belangrijk is, is de sensor grootte en de image processor. Dat Canon beter uit de test komt, verbaast me niets. Zeker niet als de Sensor grootte tussen je modellen gelijk zijn, is de mindere aantal MPixel doorslaggevend op de helderheid van de beelden, en dus ook een betere beoordeling krijgen. Maar qua Image Processing concurreren de fabrikanten ook heel erg. Van Canon ben ik wel zeer tevreden met de DIGIC-5 processor. Maar ik ben niet (meer) op de hoogte van de Nikon processoren.