Welke SD kaart moet je gebruiken bij het fotos maken in een RAW bestand?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opnames in RAW heeft helemaal niets met de kaart te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zo groot mogelijke kaart, want RAW bestanden zijn groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@momo in theorie wel, net zoals video opnames ook beter (of alleen maar) op een snellere kaart gaan zal dat met een rits RAW opname ook zo zijn. Die dingen zijn namelijk enorm en als je veel schiet merk je dat je buffer op een gegeven moment vol zit. In de praktijk zal je dan eerder aanlopen tegen de schrijfsnelheid van de camera dan van de schrijfsnelheid van het kaartje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je neemt dus een zo snel en zo groot mogelijke kaart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://tweakers.net/categorie/48/multimedia-geheugen/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouTgSJAmeRU38w8JSsDHaXigtRkt8ycktSiYiWraiVDUzMQlQuSVTI2MjezAGrITayA82p1gGrMQWrKEnOUrKKVjAwsTZVigcJGhuYmSOImhuaWQPHaWgA
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is inderdaad geen speciale SD kaart voor een bepaald bestandsformaat. Wel zijn er meerdere snelheden voor SD kaarten te koop, en de prijs kan dan aardig oplopen. Maar als je niet van plan bent om veel foto's snel achter elkaar te schieten hoef je ook hier geen rekening mee te houden.

Het beste antwoord

In een geheugen kaart zijn er twee factoren die van belang zijn:
- Hoe groot is deze (aantal GB's)
- Hoe snel kan deze gegevens schrijven (class)

Als je uiteindelijk gekozen hebt voor de EOS 1100D, deze heeft niet een bijzonder snelle processor, en dat betekent dat als je veel foto's achter elkaar schiet (en dan bedoel ik je vinger op de ontspanner laten en achter elkaar fotograferen), dan zal de camera na 5-6 opnames al 'om lucht happen', en zal je merken dat de foto's steeds langzamer worden gemaakt, omdat de interne geheugen van de camera vol raakt, en dus geen nieuwe foto's kan maken. De interne geheugen raakt alleen leeg als de processor de foto's wegschrijft naar de SD-kaart, en die moet voldoende snel zijn, uiteraard.
Dus je moet zowel de grootte van het kaartje, als de snelheid van deze goed inschatten.

Even snel geschat: een EOS 1100D maakt foto's van 12,2 megapixel, en elke RAW foto zal ongeveer 18 MB groot zijn (in JPEG gemiddeld 4 MB) Hiermee kan je makkelijk uitrekenen hoeveel foto's passen in een SD-kaartje.
Kaartje JPEG RAW
4GB 1000 225
8GB 2000 450
... enzovoort...

Als je vraag is hoeveel foto's achter elkaar kan je maken, dan is de SD-kaart niet de beperkende factor, maar ik zou sowieso geen kaartje kiezen met een snelheid lager dan een class-10 (dat betekent dat het kaartje minstens 10MB per seconde kan schrijven)
Als je ook video's wil maken, dan is het absoluut aan te raden dat het kaartje minstens class-10 is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Min...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk een min vanwege de pertinente bewering dat je een class 10 nodig zou hebben, is namelijk alleen duurder niet beter, alleen als je (intensief) filmt. Voor normale fotografie is class 4 of 6 altijd voldoende. (Reporter ratelaars uitgezonderd)

Andere antwoorden (2)

Hier heb je geen speciale sd-kaart voor nodig. Hou er wel rekening mee dat Raw- bestanden groter zijn dan JPG-bestanden. Hoe meer geheugen de kaart heeft, hoe meer foto's je op kan slaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals gezegd, kaart maakt niets uit. Ook werd er beweert dat de bestanden zo enorm zijn, dat is zeer betrekkelijk. Met mijn Nikon D7000 werk ik alleen in RAW (NEF) en als ik een grotere kaart als 4Gb gebruik loop ik wat dat bederft nooit tegen een grens aan. En wat de snelheid van de kaart, je hebt ze met indeling 4,6 en 10, oplopend in verwerkingssnelheid, ik zelf heb nooit verschil gemerkt. Wel is het zo, dat als je, als een persfotograaf aan het "rammelen" slaat, dus tientallen "foto's" achter elkaar gaat schieten, je problemen zult krijgen, maar dat ligt meer aan het inwendig "buffer" geheugen als aan je kaart, hoewel je dan met een Class 10 iets (en dan ook echt IETS sneller zou kunnen zijn, omdat die de buffer (weer) iets sneller kan legen.
Zolang je dus gewoon mooie opnames in RAW wilt maken om naderhand meer bewerkingsmogelijkheden te hebben, maakt de kaart niet zoveel uit als sommige verkopers je wel wijs willen maken.