Hoezo 'Card Error' ?

Ik maak héél vaak foto's met m'n digi cam, maar na een paar weken krijg ik de melding 'card error' en ben ik de foto's die erop stonden kwijt. Ook kan ik geen foto's meer maken en moet er een andere geheugenkaart in. Ligt dat aan 'het-teveel-foto's-maken' ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

De kaart is beschadigd.

Memory Card Error"

Wanneer de bovenstaande foutmelding verschijnt, niet u toegang tot de foto's opgeslagen in de CF-geheugenkaart. Daarnaast ontvangt u de bovenstaande foutmelding elke keer als u de foto's openen.

Oorzaak:

Het bovenstaande foutmelding verschijnt wanneer de Pentax * isd camera niet in slaagt om de gegevens te lezen die zijn opgeslagen in de CF-geheugenkaart. Dit gebeurt in het algemeen te wijten aan lees / schrijf-fout in de CF-geheugenkaart, die haar corruptie veroorzaakt.

Resolutie:

Dit probleem kan worden opgelost door het formatteren van de CF-geheugenkaart. Maar, opmaak verwijdert alle gegevens die zijn opgeslagen op de geheugenkaart. Deze situatie leidt tot de noodzaak van Photo Recovery. Dus, effectief om uw gegevens van de geheugenkaart te herstellen, moet u gebruik maken van een geavanceerde Digital Photo Recovery Software. Deze Photo recovery tools gebruiken ingebouwde mechanismen om het scannen van uw gegevens snel en volledig herstellen. Ontworpen door zeer gekwalificeerde technici, deze hulpprogramma's bieden uitgebreide grafische user interface die ze gebruikersvriendelijk en vanzelfsprekend, zodat iedereen ze kan gebruiken zonder enig probleem geconfronteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je in plaats van 'na een paar weken' 'sinds een paar weken' bedoelt en je gebruikt de geheugenkaart al een behoorlijke tijd (oftewel je hebt er al ERG veel foto's mee gemaakt) dan is de kans groot dat je kaartje kapot is.

Mocht je er vrij weinig foto's mee gemaakt hebben dan kan het kaartje nog wel kapot zijn, maar dan is het misschien de moeite waard om aanspraak te maken op de garantie. Zo'n kaartje heeft een bepaalde levensduur doordat er effectief slechts een bepaalde hoeveelheid lees- en schrijfbewerkingen op uitgevoerd kunnen worden, maar die hoeveelheid ligt wel dusdanig hoog dat je in de praktij vrijwel geen kaartjes zou moeten tegenkomen waarbij dit ook echt aan de orde is, dit alles is hierover ten minste wel mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dan dat je geheugen kaart kapot is of misschien vol is dan zou je wat foto's moeten verwijderen of op je pc zetten en dan verwijderen en dan zou het misschien weer kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat ligt er niet aan hoeveel foto's je maakt. Of je moet duizenden foto's per dag maken - want inderdaad slijt statisch geheugen _wel_. Daarom worden er bij SSD-schijven ook algoritmen toegepast zodat elk geheugenstukje ongeveer evenvaak worden gebruikt, i.p.v. dat één geheugenstukje steeds opnieuw wordt gebruikt.
Maar zoveel foto's maken dat 't 'vernietigende' invloed heeft op jouw geheugenkaartje, zelfs als dat geheugen niet zo'n algoritme gebruikt: die kans is erg klein.
't Moet eerder gezocht worden in een corrupte bestandsindex bijvoorbeeld (bijvoorbeeld NTFS of FAT32-tabel).
Er bestaan verschillende tooltjes om te proberen je foto's weer te fixen. Als er belangrijke foto's op staan: schrijf ze dus nog niet direct af.
Indien er _geen_ belangrijke foto's op staan: waarschijnlijk kan je 't geheugenkaartje gewoon weer opnieuw gebruiken als je 'm opnieuw formatteert.
Pas als formatteren niet meer werkt (en als 't formatteren van een stickje van 't zelfde formaat in dezelfde cardreader wél lukt), moet je gaan denken aan een fysiek kapot stickje. Pas dan zou ik gaan denken om te kijken of er nog recht is op garantie.