er zijn digitale en analoge fotocamera's: Een analoge camera bestaat uit een lenzenstelsel, een diafragma en een sluiter. Het lenzenstelsel zorgt er voor dat de opname die u maakt scherp is, terwijl het diafragma de hoeveelheid licht bepaalt dat op de film valt. Op het moment dat de sluiter zich ontspant komt het licht op de lichtgevoelige film terecht. De chemische reactie die daarbij optreedt, legt de in het licht besloten beeldinformatie vast op het filmoppervlak. Met het ontwikkelen van de film zal het beeld op de film vervolgens zichtbaar gemaakt worden. Hoewel het uiterlijk van de digitale camera's vaak overeenkomt met hun analoge tegenhangers is de werking ervan totaal anders. Ook een digitale camera gebruikt een diafragma en een lens of een lenzenstelsel, maar de manier waarop de beelden worden opgeslagen, is totaal anders. In tegenstelling tot analoge modellen werken digitale camera's niet met film, maar wordt het beeld langs digitale weg vastgelegd op opslagmedia. De CCD-chip (Charge Coupled Device = ladingsgekoppeld element) is een lichtgevoelig halfgeleiderelement dat is opgebouwd uit een groot aantal siliciumdioden. Valt er licht op de CCD-sensor, dan wordt elke pixel afzonderlijk opgeladen. Deze ladingen worden uitgelezen in de vorm van elektrische impulsen. Deze worden dan omgezet in digitale helderheidswaarden. Omdat de CCD onmogelijk alle in het beeld besloten informatie kan registreren, worden met software de waarden voor de ontbrekende pixels berekend. Het digitale beeld wordt vervolgens opgeslagen in het geheugen van de camera. Bij de digitale camera vervangt de combinatie van CCD-chip, software en geheugen de film van de analoge camera Over de werking van een digitale camera vind je meer informatie op: www.heinpragt.com/fotografie/fotografie3.php#Deel1 Zie voor de werking van aan analoge camera deze Engelstalige site: science.howstuffworks.com/camera.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar is niet 1 antwoord op. Elk toestel werkt anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig zit er bij elke camera een handige gebruiksaanwijzing waar alles in staat..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je houdt ''de lens'' naar de andere kant ....op ooghoogte...klik op het knopje en.........
'''klik''..''flits''..........doet ie het?