aperture en shutter speed beiden instellen kan toch alleen met Manual modes?

ik lees een geweldig boek van Tony Northrup over fotografie, maar merk dat hij het vaak heeft over 'zet je aperture op zoveel, iso op zoveel en shutterspeed op zoveel' zonder dat hij echt verteld in welke modes hij zit. maar ik geloof dat alle instellingen veranderen alleen in manual/handmatige modes gaat?

p.s. hij zegt in zijn boek het meest in aperture modes te zitten? welke gebruik jij als (ervaren) fotograaf?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Camera's
1.3K

Antwoorden (2)

Als hij al de drie instellingen geeft dan werk hij met de manual mode, bij de andere voorkeuze instellingen kun je maar 1 of 2 instellingen wijzigen.
Vraag 2.
Uit de hand meestal automatisch tenzij het onderwerp specifiek om bepaalde instellingen vraagt zoals bv. sport
Op het statief meestal manual.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op een spiegelreflexcamera zitten vaak in ieder geval de volgende standen.

AUTO
Hier hoef je niets in te stellen, de camera doet het 'denk'werk.

P
Hier kun je zelf allerlei dingen instellen, maar de sluitertijd en het diafragma worden door de camera ingesteld.

A
De A van Aperture, oftewel: diafragmagrootte. Hier kun je handmatig de grootte van je diafragma instellen, de sluitertijd wordt door de camera bedacht.

S
Hier kun je de sluitertijd/belichtingstijd instellen, de camera bedenkt welk diafragma het beste is.

M
Manual, hier kun je echt alles zelf instellen.

Als jij in je boek instructies leest over allerlei parameters die je zelf moet instellen, moet je kiezen voor de M-stand.