Waarom hapert mijn camera van Nikon S3100?

Ik heb een Nikon S3100 aangeschaft en een kingston geheugenkaart in van 1GB. Ik merk dat de filmpjes op de geheugenkaart haperen om de zoveel sec. Hij blijft dan even stilstaan en gaat dan verder. Hoe kan dit? Ligt dat aan de kwaliteit van de geheugenkaart?
De filmpjes die op de geheugen staan van de camersa zijn wel aaneenstuklopend. En de beeld lijkt veel scherper.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Bekijk het kaartje eens goed, staat er class 4 of hoger op? Zoniet dan moet je het liefst een SDHC class 6 kaartje kopen. Deze garanderen een minimale snelheid voor opnames.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, er staat helemaal niks op wat betreft class. Ik heb dit kaartje ooit gebruikt 3 jaar geleden bij een samsung digitale camera en die deed het prima. Het gekke is dat ik ontzettend veel fotos en videos kon maken met 1gb. Met deze Nikon kan ik maximaal 3,5 minuut opnemen met 1GB en dan is de kaart alweer vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je filmt nu waarschijnlijk dan ook in HD. Ik zou adviseren een goede 16 of 32 GB kaart te nemen met class 6 of hoger, online te kopen voor 2 of 4 tientjes. 1GB voor 3.5 minuten is wel erg veel dat kan haast niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens +1

Andere antwoorden (4)

De camera is van nature een fotocamera. Dat hij kan filmen is misschien leuk, maar daarvoor is hij niet gemaakt en zal de kwaliteit altijd minder zijn als dat hij een foto kan maken (waarvoor hij dus gemaakt is).

Het is net al je een mini stereo systeem hebt met radio, cd-speler, boxen, enz. Van elk onderdeel zal de kwaliteit minder zijn in vergelijking met de losse onderdelen. Omdat er geen specialisme is gekozen, maar een alles in 1. Dus dit zie je terug in de kwaliteit en duurzaamheid.

Als je de camera puur hebt gekocht vanwege het filmen, had je misschien beter een camcorder kunnen kopen. Anders heb je een fotocamera gekocht, voor het maken van foto's.

Dit antwoord is als aanvulling op het antwoord hierboven over de geheugenkaart.

Toegevoegd na 29 seconden:
Misschien is er nog een firmware update voor jou camera, die dit 'probleem' verbetert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel je helemaal gelijk hebt over het camera/videocamera gebeuren (andersom geldt het trouwens ook) zie je toch langzaam een stroming DSLR-video's met echt geen slecht resultaat. Vooral vanwege het gebruik van hoogwaardige verwisselbare lenzen kan je leuke shots maken. http://vimeo.com/7764570
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt voornamelijk omdat de techniek als algeheel omhoog is gegaan en er weinig 'winst' te halen valt in het verbeteren van de foto's.
Vroeger had je ook fotocamera's die kon filmen. Maar bijvoorbeeld lage processor snelheden, resulteerde in slechte filmpjes. Dus ja, hoe beter de fotocamera, hoe beter de filmkwaliteit zal zijn (als die erin zit). Komt natuurlijk door de betere processoren en betere software voor verwerking. De camera van deze vraag is rond de 120 euro. Dus echt geen klasse camera hoor. --- Grappig dat je nu dus niet ziet dat de camcorders ook 'betere' foto's gaan maken. Zij blijven in hun specialisme van filmen.
Komt natuurlijk ook dat de sensor maar klein blijft bij die camcorders. Terwijl hierin veel werking zit bij de fotocamera's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whoops ik dacht dat we hadden over de D3100 de DSLR, kende helemaal de S versie niet. En klopt ik heb 2 keer een foto gemaakt met mijn videocamera, gewoon om te kijken wat het doet. Nou weinig bijzonders iig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo heb ik dan eens een filmpje gemaakt met een betere compact (Canon Powershot G10), en was aangenaam verrast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch blijf ik een aanhanger van het principe... je koopt een DSLR voor foto's... niet om te filmen... maar dat zal dan weer aan mij liggen...
mijn tip:
koop een fotokaartje met type XD erop. En dan bv 8 Gb.
Deze schrijft de data sneller weg op het kaartje waardoor je sneller een volgende foto kan maken.
Ik betaalde 2 jaar geleden d8 zo'n €20 maar er kunnen honderden foto's op
Bronnen:
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat je SDXC bedoelt XD kaartjes zijn zo'n beetje uit de markt en vervangen door SD(gelukkig). xD past ook helemaal niet in die camera, was volgens mij van olympus. http://en.wikipedia.org/wiki/XD-Picture_Card
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
As of 2010, the xD format is obsolescent. New cards are still manufactured, but cameras supporting xD memory cards exclusively are no longer manufactured. Volledig eruit dus behalve de kaartjes zelf.
1Gb kaartje is al oud, en langzaam. Deze camera ondersteunt SDHC en mogelijk SDXC, die niet alleen meer kunnen bevatten, maar ook sneller zijn met lezen en schrijven. Gebruik zo'n kaartje (en dat hoeft echt geen 16+ Gb te zijn, 4 of 8 is genoeg), en je schokkerige weergave zal verdwenen zijn. Als je een 3100 kunt kopen zullen een paar tientjes voor een paar goeie kaartjes er ook nog wel af kunnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie de lijst in de onderstaande link met de geschikte SD kaartjes:

https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/27281#s3100

SanDisk, Lexar, Toshiba en Panasonic zijn de smaken voor jouw camera. Hou je hier aan en voor optimale resultaten zou ik er het snelste kaartje indoen. Maar ik kan me voorstellen dat die Sandisk SDXC 64GB net even te veel van het goede is ;)

Ik kan je voor jou camera deze aanbevelen, een goede balans tussen snelheid, grootte en prijs - en SanDisk, gewoon topkaartjes!:

http://www.google.nl/products/catalog?q=sandisk+sdhc+16+GB&hl=nl&prmd=ivns&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1440&bih=780&um=1&ie=UTF-8&tbm=shop&cid=13351976601988317318&sa=X&ei=o9URToOHDpDt-gak3K31Dw&ved=0CFsQ8wIwAQ#ps-sellers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IEDER kaartje werkt prima, merken jagen hoeft echt niet. Nikon zegt alleen maar dat ze met die kaartjes hebben getest.