waar kan ik benodigdheden kopen voor portretfotografie en wat is de basis die ik nodig heb?

ik wil binnen portretfotos gaan maken, welke achtergrond kan ik het beste pakken, een doek of papier? en welke softbox is goed? en geeft die genoeg licht of moet ik nog een extra lamp hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt eens een workshop doen voor portret fotografie. Zeer leerzaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vind ook veel fimpjes, zoals deze: http://www.youtube.com/watch?v=iDMDEPXYaUU

Antwoorden (2)

Portretfotografie is niet in een formule te vatten.

Er is geen recept voor wat "het beste" is.

Ik ben begonnen met twee bouwlampen op statief, te koop bij de bouwmarkt.
En twee extra statieven waar ik een paal tussen maakte met verschillende soorten doek, die ik per meter op de markt kocht: zwart, wit, glanzend, mat.

Daarna heb ik wel een set achtergrondpapier gekocht,
maar daar worden de foto's echt niet beter van.
Een set daglichtlampen met reflector heb je al vanaf ongeveer 50 euro.

https://www.koopgoedkoop.nl/extendedcategory/category/view/id/36

De basis die je nodig hebt is:
* Heel veel kennis over portretfotografie.
* Heel veel "gevoel" over wat voor portretten je wilt maken.
* Heel goede afspraken met de geportretteerden: wat jij wil, wil degene die op de foto moet dat ook? OF Wat de foto moet worden, kan jij dat realiseren?
* Een behoorlijke camera. Goed statief. Alles met de hand in te stellen.
* Veel licht wat flexibel is.
Of dat nu komt van softboxen, bouwlampen met doeken er over, flitsparaplu's, kleine spotjes die je aan en uit kan doen. Kortom: licht wat je precies daar kan laten vallen waar jij het hebben wilt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja: vooral heel handig:
Een losse flitser.
Je weet vast wel dat een vaste flitser niet te doen is met portretten. Maar een losse flitser, die je tegen een plafond of reflectiescherm laat bouncen kan mooie effecten geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok bedankt voor het antwoord
Fotografie is vooral een vak die je moet leren mede door het te doen en het uit te vinden. Hierin zal je steeds verfijnder worden en meer trucjes leren toe te passen.

Zoals hierboven is besproken was ook ik begonnen met bouwlampen en een statief. Met tracing papier kan je zelf een softbox bouwen of kan je een witte paraplu kopen.
Toch was dit het niet, het licht was niet goed genoeg en moest toch met lagere sluitertijden werken, waardoor onscherpte eerder kwam. Ook moest het model zich dan niet bewegen. Ook heb je een statief voor je camera nodig.

Daarna ben ik met een reportage flitser gaan spelen. Eentje die je als master en slave kunt gebruiken. Nog steeds een statief en tracing papier. Aangevuld met piepschuim als reflectie schotten.
Was al een stukje beter en de flitser kon ik af laten gaan via de onboard camera flitser.
Scherpte was al beter, maar nog steeds wat het 'gedoe, met de opstelling maken. Toch gebruik ik dit nog steeds om 'snel' een portret te maken via indirect flitsen, zonder een bewuste lichtopstelling te maken en dus het beeld te MAKEN.

Daarna heb ik een studio flits set gekocht. Met softboxen en een paraplu (die ik eigenlijk niet gebruik). Dat is echt een verheerlijking, want je hebt in no time een goede belichting opgezet zoals je die wilt hebben. En lekker uit de hand schieten.
Als ik weer eens een (zelf)portret wil maken, pak ik die uit de kast.
Heb gisteren een productfoto gemaakt voor marktplaats, en dan gewoon een reportage flitser via indirect flitsen en doorbelichten.

Voor achtergrond kan je het simpel houden. Kun je helemaal wit maken (door die juist veel te flitsen/belichten) of zwart (door veel tussen schotten te gebruiken die het licht tegenhoud). Ook kan je een door met gaatjes prikken om zo een patroon te maken op je achtergrond. Op de markt kan je redelijk goedkoop stof vinden. Alles is goed hoor, wat je maar mooi vindt.

Ik zou zeggen, begin goedkoop en ga proberen. Dan weet je wat er niet lekker gaat en kan je daarop duurder kopen.
Een bouwlamp heb je voor 10 euro. Piepschuim ook een paar euro, net als tracingpapier op de markt of een stoffenzaak. Ben je handig, knutsel dan wat lekker in elkaar. Let er wel op dat een bouwlamp erg heet wordt.

Toegevoegd na 7 minuten:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/studio/je_studeerkamer_als_fotostudio.asp

Toegevoegd na 19 minuten:
Bijgevoegd een overzicht foto van een portret (zonder model). Ik werkte toen nog in het begin met bouwlampen. (3 stuks)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is ook een duidelijke informatie artikel
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/studio/je_studeerkamer_als_fotostudio.asp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn avatar heb ik ook thuis gemaakt.
Achtergrond is een wit laken die ik heb geklemd tussen twee plafond dragers, welke je in de bouwmarkt kunt kopen. Met 4 marktklemmen. Achter het doek heb ik een lamp gezet die hoog staat. Zodat het licht naar beneden toe geleidelijk minder wordt. Je krijgt hierdoor een verloopje in de achtergrond en daardoor komt de persoon (ik dus) los van de achtergrond. Het hoofdlicht is ook een flitser die voor en boven me staat. Laag genoeg zodat onder de wenkbrauwen een schaduw krijgt, maar mijn ogen nog licht vangt. Dit is een standaard vuistregel in de portret fotografie. Rechts naast me staat nog een reflectieschot om de schaduw wat in te vullen en minder te maken. Subtiel, omdat je niet wilt dat links een duidelijke lichtere partij wordt dan in de diepste schaduw.
Het reflectieschot had ik later weer weggehaald, omdat de muren genoeg licht reflecteren. Ik heb nog wel wat overzicht fotos van de lichtopstelling, ik zal er eentje bij mijn antwoord plaatsen.